Dag 26 - Reisverslag uit Chengdu, China van Mark & Susanne - WaarBenJij.nu Dag 26 - Reisverslag uit Chengdu, China van Mark & Susanne - WaarBenJij.nu

Dag 26

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Mark & Susanne

30 Juli 2009 | China, Chengdu

(gisteravond tot laat bezig geweest om betanden te kunnen uploaden, maar alleen Chinese sites werkte... Vandaar dat deze wat later dan normaal geplaatst is)

Er stond vandaag een bezoek aan het pandacentrum van Chengdu op het programma. Maar voor ons vertrek daar naartoe, eerst nog even een belabberd slecht ontbijt... Rijst met ei, jammie! Na 4 weken komt de rijst je echt de neus uit!!

Het is in het begin lastig om een taxi aan te houden. Alle taxi's die we zien zijn bezet. Na een minuut of 10 lukt het ons om een taxi te pakken te krijgen. Binnen no time snappen we waarom deze taxi niet bezet is.... Wat een rand debiel!!! Het begint met een kilometer spookrijden (waanzinnig!!!) om vervolgens als een ware coureur te zoeken naar elk gaatje waardoor hij een andere auto kan inhalen. Hoogtepunt (of dieptepunt) is als hij besluit om over het (gescheiden) fietspad te rijden om de 'file' voor het stoplicht te ontlopen. Even twijfelt hij: staat er misschien een agent, maar als zijn twijfel weg is scheurt hij zonder blozen door het rode licht, door het kruisende verkeer... 46 yuan en een paar kilo aan lichaamsgewicht lichter komen we aan bij het pandafokcentrum.

Het pandafokcentrum blijkt in eerste instantie een doolhof te zijn. Waar zijn die panda's?? De eerste panda zien we in zijn hok zitten, een beetje een tegenvaller! We lopen weer verder en komen de eerste panda's in hun buitenverblijf tegen. Ook niet echt spectaculair, ze liggen een beetje te slapen... Als we weer wat verder lopen wordt het toch wel erg leuk: spelende, etende en zittende panda's in overvloed! Geinig beestje. De panda wordt met uitsterven bedreigd, maar dat is volgens ons volledig hun eigen schuld; ze eten vrijwel hun gehele wakkere dag en slapen de rest van de dag, Energie voor sex hebben ze niet. Als ze dan toch (kunstmatig) zwanger zijn en ze bevallen, schrikken ze zich werkelijk dood en kunnen ze niks met de kleine panda, behalve het als een voetbal rond slaan en schoppen. Ja, als je dan op het punt van uitsterven staat is het je eigen schuld!

Na 2 uur panda's kijken heb je dat ook gezien. Zoveel verschillen die beesten ook niet van elkaar. We nemen de taxi terug naar het stadscentrum. We bezoeken eerst het Crown Plaza Hotel. Vanmorgen hebben we ingecheckt via internet, maar dan moet je wel een printje van je inchecken hebben om morgen te laten zien... Het lukte mij absoluut niet om dat in ons hotel voor elkaar te krijgen. Uiteraard volgde de ene k*t-smoes de andere op en kon ik chagrijnig terug naar de kamer. Vooral het gebrekkige Engels van hun kant is het probleem. In het Crown Plaza bezoeken we even het Business Centre en binnen twee minuten hebben we de printjes in handen.

Na het bezoek aan het Crown Plaza wandelen we via een bijzondere route naar onze volgende bestemming. Het Wuhou Ci Park, naast de gelijknamige tempel. Omdat we 2 uur gewandeld hebben, hebben we niet echt veel zin om ook nog eens door het park te wandelen. De wandeling leidde ons trouwens wel door buurten waar normaal gesproken geen toerist komt. Na een kort bezoek aan het park, nemen we een taxi terug naar het hotel. Even naar de WC en door naar een tempel, die vlak naast het hotel ligt. Deze Qingyang Gong Tempel ligt aan de andere kant van de rivier waar wij op uit kijken en is een van de 'hoogtepunten' van Chengdu. De tempel is inderdaad erg de moeite waard. Het is een Taoïstische tempel, waarbij het verschil met de boeddhisten vooral opvalt in de haardracht van de Tao-monniken: ze hebben lang haar wat ze in een knotje dragen. Na het bezoek wandelen we via een grote omweg weer naar het hotel. Gewoon door de straten en over de markten voor 'normale' Chinezen wandelen blijft toch een van de leukste dingen om te doen.

Susanne vond dat we traditioneel moesten eindigen qua eten. We hebben weer een Hotpot restaurant opgezocht. Er was voor de verandering écht een Engelssprekende serveerster. Zo voorkwamen we dat we voor de tweede keer vandaag veel te pittig eten kregen. Susanne vond de smaak een beetje tegenvallen, ik vond het eigenlijk wel lekker!

Nog een nachtje in China en dan morgen terug naar Nederland....

• 31 Juli 2009 - 17:05

Trudy Keyzer:

Geheel onverwachts op jouw site terecht gekomen, lieve Susan!!Wat een verrassing om jou hier te zien!Wist niet eens dat jullie op reis waren.Wat een prachtig document.Heb nu alleen de foto`s bekeken en ga straks al je verhalen lezen.Dikke kus van Trudy en Femke tettert in mijn oor dat ik de groetjes moet overbrengen en vind het leuk om jullie site te zien!xxxxxx