Dag 22 - Reisverslag uit Xi'an, China van Mark & Susanne - WaarBenJij.nu Dag 22 - Reisverslag uit Xi'an, China van Mark & Susanne - WaarBenJij.nu

Dag 22

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Mark & Susanne

25 Juli 2009 | China, Xi'an

(omdat we gisteravond geen internet meer hadden, plaatsen we dit vandaag dus pas)

Het is hier nu bijna 20.00 uur en we zitten in het hotel te wachten op de transfer naar het treinstation van Xi'an. Vannacht reizen we door naar Chengdu, onze laatste reisbestemming. Terwijl we hier zitten ruik ik voor het eerst deze vakantie mijn eigen zweetlucht. Die van de Chinezen om me heen rook ik al veel vaker. Het was vandaag ook weer ontzettend warm: 35 graden Celsius. Oké, 3 hele graden minder warm dan gisteren, maar toch nog verstikkend. Xi'an heeft dan ook de eer om in China één van de drie ovens te zijn.

Toen we vanmorgen het hotel uitwandelde was een van de eerste dingen die we tegen elkaar zeiden: “zó, het is vandaag tenminste niet zo bloedheet als gisteren...” Vanuit ons hotel, gelegen aan de 2e ringweg van Xi'an, zijn we naar het stadscentrum gelopen. De temperatuur was laag, dus dat ging prima. In totaal was het een wandeling van ruim een uur. Het blijft leuk om zo door een stad heen te wandelen. In de stad aangekomen hebben we eerst de moslimwijk bezocht. Een gezellige oude wijk, met krappe knusse straatjes en marktjes. In tegenstelling tot wat we verwacht hadden waren het vooral lokale markten, niet gericht op de toeristen. Slagers die een kadaver aan het versnijden waren in plaats van 'troep' voor toeristen. In een winkeltje hebben we maar een extra rugtas gekocht. Alle souvenirs die we ondertussen hebben gekocht nemen behoorlijk wat ruimte in onze gewone rugtassen in, een nieuwe rugtas was onze oplossing. Na enig afdingen lukt het ons om de tas voor een leuke prijs mee te nemen.

Via kruipdoor-sluipdoorsteegjes komen we toch op een gegeven moment in het toeristencentrum (inclusief markt) terecht. Direct weer groepen die achter een tourleider met vlag aan sjokken. We zijn allebei erg blij dat we niet tot zo'n groep behoren :-). Aan het einde van de markt kopen we even een Engelstalige plattegrond, weten we tenminste waar we eigenlijk lopen. We besluiten om de Grote Moskee te gaan bezoeken. In eerste instantie denken we fout te lopen, maar de kaart geeft toch echt aan dat we goed lopen. De straten waar we doorheen wandelen zijn helemaal ingepakt in steigers. Ongeveer de hele wijk krijgt een nieuwe gevel... Zo gaat dat hier! De moskee blijkt om de hoek te liggen. Voor binnenkomst eerst bij de ene persoon een kaartje kopen, 2 meter lopen en bij de ander het kaartje laten zien. De controleur vraagt nog even waar we vandaan komen en blijkt dan opeens een woordje Nederlandse te spreken. In de moskee mogen we de meeste gebouwen bezoeken, behalve de gebedsruimten.

Na het bezoek aan de moskee gaan we naar de zuidpoort van de muur om Xi'an. Je schijnt hier over de muur te kunnen fietsen. Na even zoeken vinden we de zuidpoort en beklimmen we de muur. We kunnen kiezen: 2 gewone fietsen of 1 tandem. Het wordt een tandem deze keer. We krijgen van de verhuurder 100 minuten om de 15 km af te leggen.

Het is maar goed dat we de fietsen gehuurd hebben, de muur van Xi'an is ten eerste lang, maar heeft ten tweede ook een minder spectaculair uitzicht dan bijvoorbeeld de muur in Pingyao. Het fietsen geeft ons even wat verkoeling, maar de inspanning zet ook de zweetklieren flink aan het werk. Halverwege even uitpuffen en onze ruggen laten drogen. Als zo'n beetje gelukt is fietsen we weer verder. Op ¾ van de muur krijgen we wind mee. Ons idee was dat het heerlijk zou zijn, niet meer tegen de föhn in fietsen, maar helaas :-(. Doordat we met de wind meefietsen lijkt het net alsof het niet waait en gutst het zweet helemaal van ons af: armen, benen, hoofd, rug, buik... alles is zeiknat! Bij de oostpoort even opdrogen in de wind. Terwijl we opdrogen komt een Chinese groep toeristen voorbij, twee zwetende Hollanders is blijkbaar een attractie want het was weer tijd voor een fotoshoot. Ook dat blijft toch geinig! Omdat de tijd dringt fietsen we weer verder.

Na het fietsen wandelen we het centrum van Xi'an in. We bezoeken een paar winkelcentra, maar blijven niet zo lang. Je krijgt hier geen tijd om gewoon even rond te kijken, er lopen één of twee man achter je aan en als je ergens langer naar blijft kijken gaan ze al opzoek naar je maat. We willen eigenlijk even gewoon op een terrasje wat drinken, maar die bestaan hier niet. Volgens mij een gat in de markt! Dan maar even naar Starbucks, in de airco even de krant lezen. Terug gaan naar het hotel heeft geen zin, dan zitten we alleen maar in de lobby.

Op wandeling terug naar het hotel stoppen we nog even bij een restaurant. De serveerster die het beste Engels spreekt komt ons helpen (niet teveel bij voorstellen hoor). Uit de kaart kunnen we weer geen wijs worden, maar ze legt het uit. Met ons vertaalboekje leggen we uit dat we geen vis en niet te pittig eten willen. `I understand` zegt ze. De eerste hap maakte meteen duidelijk dat ze geen idee had wat ik net gevraagd had....

Om 22.18 uur vertrekt onze trein naar Chengdu, de hoofdstad van Sichuan.