dag 24, 10 augustus 2010 - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Mark & Susanne - WaarBenJij.nu dag 24, 10 augustus 2010 - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Mark & Susanne - WaarBenJij.nu

dag 24, 10 augustus 2010

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark & Susanne

11 Augustus 2010 | Peru, Cuzco

Cusco, 10 augustus 2010

Ik heb het al eerder geschreven, maar het blijft elke avond als we de computer aanzetten heel erg leuk om alle reacties van iedereen te lezen! Dank jullie wel!

Vanmorgen werden we op een niet geheel hemelse wijze wakker in het klooster. Het paardrijden van gisteren blijkt nog enige lichamelijke ongemakken te geven. De Inca-trail hebben we zonder enige spierpijn afgelegd, paardrijden helaas niet... Terwijl Susanne zich aan het opmaken was heb ik even naar NHK-World zitten kijken, een soort Japanse CNN, maar dan veel zoetzappiger. Ook in Japan blijkt het komkommertijd te zijn, want daar was eigenlijk ook geen groot nieuws.

Na het ontbijt hebben we eerst de boardingcards voor morgen uitgeprint. Vervolgens besloten we om naar de busterminal van Urubamba te lopen en een 'collectivo' naar Cusco te pakken. Urubamba is weinig toeristisch, er is een Inca-zoutpan in de buurt (hier is op eens alles wat enigszins boeiend is 100% Inca :-) ). We vinden dat we in Bolivia wel genoeg zout gezien hebben en reizen verder. Eenmaal op de busterminal zoeken we een collectivo, wat meestal mini-busjes zijn waar een kleine 20 man voor een paar Solles in gepropt wordt. Dat lijkt ons wel eens leuk. Als we naar de volgende collectivo naar Cusco vragen worden we naar een gewone (bijna nieuwe) personenauto verwezen. We checken voor de zekerheid of deze auto ook voor 6 Solles rijdt, wat het geval blijkt, dus we stappen in. Susanne met enige tegenzin, ze had op zo´n (gezellig) busje gerekend....

Na een uur bereiken we Cusco weer. De collectivo´s stoppen niet op een voor ons bekende plaats, maar op een klein pleintje buiten het centrum. Het is overdag en druk op straat dus we gaan gewoon aan de wandel. Op de hoeken zitten regelmatig vrouwen waar je tegen betaling mobiel kan bellen, zij zijn onze gids richting het Plaza de Armas. Vanaf het Plaza wandelen we eerst terug naar ons hotel, hier staat de meeste bagage van ons nog. We leven namelijk al sinds het begin van de Inca-trail uit 2 kleine rugtassen, waar in mijn geval niet meer dan wat opladers en 3 onderbroeken en een toilettas in zitten. Susanne kleedt zich nog even om en we gaan opnieuw de stad in.

Na een paar dagen met een vol programma is het vandaag wel lekker om weer even rustig aan te doen. Stefan gaf al aan dat we na deze vakantie wel een vakantie kunnen gebruiken. Zo'n rustige dag maakt weer een hoop goed. We lopen relaxed door het centrum en gaan op de verschillende pleinen op een bankje zitten om weer even rond te kijken. We proberen nog even wat coca-bladeren, aangezien we wel eens echt willen voelen wat het met je doet. Het doet nog niet veel... Wat in Cusco opvalt zijn de enorme hoeveelheden straatverkopers die hier aan het werk zijn; we krijgen van alles aan de lopende band aangeboden: echte *kuch* Ray Ban zonnebrillen, massages (geen body to body...), schilderijen, sigaretten, cd's en schoenpoetsers. Ze weten ook van geen ophouden, sommige komen keer op keer naar ons toe om iets te verkopen, terwijl wij toch echt geen aanleiding geven. Als we op een terrasje wat zitten te drinken moeten we zelfs een jongetje met sigaretten semi-boos wegsturen.

We bezoeken ook nog twee musea, als eerste het Natuur Historisch Museum, aan het Plaza de Armas. De entreeprijs (2 Solles p.p., is ongeveer 50 cent) gaf ons al een clou van de inhoud, het was nogal amateuristisch. Het hoogte punt is de ´freakshow´, waar je een schaap met 6 poten en 2 staarten kan zien, een geit met twee koppen en ´twee´ geiten met een kop. Het tweede museum is het klooster van San Francisco, na gisteravond waren we toch al in de stemming. In het klooster krijgen we een rondleiding en uitleg bij veel schilderijen die er hangen. Zo zien we het grootste schilderij van Zuid-Amerika en een hoop Heilige Franciscos. Wat wel apart is, is dat we ook een tombe in mogen, waar de resten liggen en hangen van prominenten die mee hebben betaald aan het klooster. De schedels en botten liggen voor het oprapen!

Op het ontbijt na hebben we alle maaltijden in niet Peruaanse restaurants gegeten. Vanmiddag zijn we toch over stag gegaan en zijn we de McDonalds in Cusco binnen gewandeld.... Ach, 1x in 4 weken vakantie naar de Macca moet toch kunnen? Vanavond hebben we in de hoogst gelegen Irish Pub ter wereld gegeten. Volgens onze reisgids kan je hier voor weinig geld veel eten en dat spreekt natuurlijk aan :-). Het blijkt inderdaad te kloppen!

Morgenochtend vliegen we naar het regenwoud. Hopelijk hebben we daar ook internet zodat we ook de laatste dagen van de vakantie op de website kunnen plaatsen! O ja, zo te ruiken wordt het nu echt tijd voor schonen sokken :-)! Zoals ik al aangaf had ik dus geen schone sokken mee en de lucht in de kamer wordt nu beheerst door het uittrekken van mijn schoenen, Susanne zegt net dat ze nog liever wil dat ik een scheet laat dan mijn schoen uit trek :-)!

• 11 Augustus 2010 - 08:45

Mart:

Ik hoop dat het vliegen goed is verlopen naar het regenwoud.
    Het regenwoud zal ook wel een mooie ervaring worden. ( denk om het ongedierte )
    Nou ik ga weer door met mijn werk hier in Amsterdam.
    groet xx Mart / Jose

• 11 Augustus 2010 - 11:40

Josien:

Ik wens jullie maar weer een goede vlucht.Volgens mij kun je in elk werelddeel wel naar botten kijken zolang je er maar zelf niet tussen ligt. ma xx

• 11 Augustus 2010 - 15:40

Pa:

Hallo Kanjers.

Het is voor ons net zo leuk om te lezen wat jullie meemaken. Altijd spannend om 's morgens te lezen.

Veel plezier in de jungle. Vergeet niet de nachtelijke tocht te maken. Goed insmeren !!!

liefs Pa

• 11 Augustus 2010 - 17:41

Brenda:

Hoi Hoi

Als jullie straks thuis komen kunnen jullie gelukkig nog een week bij komen.Goeie vlucht alvast.

Groetjes Brenda