dag 25, 11 augustus 2010 - Reisverslag uit Puerto Maldonado, Peru van Mark & Susanne - WaarBenJij.nu dag 25, 11 augustus 2010 - Reisverslag uit Puerto Maldonado, Peru van Mark & Susanne - WaarBenJij.nu

dag 25, 11 augustus 2010

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark & Susanne

12 Augustus 2010 | Peru, Puerto Maldonado

11 augustus 2010, ergens in de jungle nabij Puerto Maldonado

Ooit een internet verslag getypt, in een hangmat in een hotelkamer in de jungle zonder ramen, terwijl de krekels het achtergrond geluid vormen? Ik ook niet! Dit is werkelijk onwaarschijnlijk! En wat het nog vreemder maakt is dat we nog internet hebben ook! Het lijkt een wonder!

Vanmorgen werden we nog wakker in Cusco. Om 8 uur hadden we een taxi naar het vliegveld, dus om 7.45 gingen we ontbijten. Uitslapen is hier namelijk een luxe waar we graag gebruik van maken. Eenmaal op het vliegveld checken we snel in, betalen we de airport-tax (dat moet hier nog contant bij een balie, zodat er weer 2 Peruanen aan het werk zijn) en gaan wat drinken. In de VIP-lounge serveren ze échte koffie en dat sla ik niet af, ondanks de prijs van 3 dollar. Ik drink al bijna een week geen koffie meer, omdat je hier meestal een soort aanmaak koffie krijgt, die gewoon smerig is. Om 10 uur boarden we het vliegtuig.

De vlucht duurt nog korter dan we verwacht hadden. Officieel duurt de vlucht van Cusco naar Puerto Maldonado een uur, maar een half uur komt meer in de richting. Het is wel bijzonder om de bergen letterlijk achter je te laten. Hier kan je ook prachtig het verschijnsel van loef- en lijzijde zien, de wolken botsen tegen de bergen en komen niet verder. In Cusco schijnt de zon en boven het regenwoud hangt een dik pak bewolking.

Puerto Maldonado heeft een klein vliegveld, wij zijn het enige vliegtuig op de luchthaven. Ook hier hebben ze een lopende band, omdat een vliegveld nu eenmaal een lopende band moet hebben. Als we onze bagage hebben wandelen we naar buiten, waar een gids op ons staat te wachten. Hij brengt ons naar een busje, wat een kleine 10 minuten later vertrekt. Wat opvalt is de beklemmende hitte waar we direct tegen aan lopen, het is enorm! De hitte en de vochtigheid slaan je meteen voor je kop. In de bus zweten we al van het niks doen...

Als de bus vertrekt rijden we zo'n 5 minuten naar het kantoor van de reisorganisatie. Hier worden we verzocht om alleen het benodigde mee te brengen, maar er is geen maximum op het gewicht wat je me mag brengen. We nemen dus gewoon alles mee, aangezien we net drie dagen uit een kleine rugtas hebben geleefd... Vervolgens rijden we nog 45 minuten over een dirtroad om bij een 'haven' uit te komen, hierbij geldt haven als enorme overdrijving! Een houten trap leidt naar de rivierbedding, waar een gemotoriseerde kano op ons wacht. In zo'n kano gaan een mannetje of 20. Via deze kano gaan we naar onze lodge in de jungle. De boottocht is in een woord grandioos! Onbeschrijfelijk is de jungle. De motor wordt een aantal keren gestopt omdat er bijzondere vogels of andere dieren zichtbaar zijn. Aan beide kanten van de rivier alleen maar bomen, bomen en nog eens bomen. Onze lunch is een soort nasi, geserveerd in bananenbladeren, die je na het afronden van je lunch in de rivier mag gooien omdat een bananenblad nu eenmaal biologisch afbreekbaar is. Onderweg zien we van alles: een slang van een meter of 4 die net gebeten is door een kaaiman. We zien de slang de kant op zwoegen en de kaaiman op een paar meter in het water liggen, te wachten tot de slang de geest geeft. We wachten een minuut of tien, maar moeten dan door. Het verorberen van de prooi maken we dus niet mee. Ook zien we het grootste knaagdier ter wereld, de capibara, langs de kant van de rivier staan en haar jongen zogen. Ik kan nog wel even doorgaan met papegaaien, gieren en nog veel meer...

Na ruim 3 uur varen bereiken we de lodge, tenminste, we meren aan. Na een minuut of 10 wandelen door de jungle bereiken we de lodge. We kunnen onze ogen niet geloven, zo mooi! Het gebouw is geheel opgetrokken van hout, heeft twee verdiepingen en geen ramen, alles is open. Het heeft wel iets weg van de nieuwe entree van de Efteling. Hier krijgen we een welkomstdrankje en een stukje uitleg. Vervolgens worden onze kamers gewezen, wat weer erg onwaarschijnlijk is. Een gordijn scheidt onze kamer van de gang (ook buiten), de kamer heeft geen ramen, de opening geeft uitzicht op de jungle. Als je een douche neemt sta je midden in de natuur. Foto's kunnen nog niet beschrijven waar we nu zitten!

Vanavond voor het diner hebben we nog een korte nachtwandeling gemaakt. Gewapend met zaklampen zijn we een stuk de jungle in gelopen. Onze gids liet ons allerlei jungleleven zien, vooral krekels, sprinkhanen en spinnen. Het hoogtepunt was toch wel een echte vogelspin, die relaxed op een blad zat te wachten....!

Morgenochtend wacht het ontbijt om 4.30 uur al op ons... Het zal dus wel niet laat worden. De krekels zingen je vanzelf in slaap :-). Dit is écht bijzonder!!!

Ps. Foto's houden jullie te goed, met deze trage verbinding is het plaatsen van tekst al een hele opgave!

• 12 Augustus 2010 - 03:24

Stefan:

ik heb het idee dat je verslagen steeds korter worden

• 12 Augustus 2010 - 07:29

Pa:

( beste lezers, ging even fout met het internet. Heb de zin maar even afgemaakt)

Ooit een internet verslag getypt, in een hangmat in een hotelkamer in de jungle zonder ramen, terwijl de krekels, kakkerlakken en ander ongedierte over de grond kruipen. Je zonder airco zit en dus de moord stikt....

Liefs PA

• 12 Augustus 2010 - 08:06

Carla :

Nee dat heb ik nog nooit gedaan. Wel een verslag geschreven in de jungle van Peru onder een klamboe net in het huis van een jungle bewoner. Het voordeel hiervan is dat ik mijn verslag wel heb af kunnen maken.
    Groetjes Carla

• 12 Augustus 2010 - 11:25

Josien:

Geen verslag getypt maar wel in een hangmat gelegen in de jungle. En gegeten met een hele grote zwarte spin vlak naast ons ma xx

• 12 Augustus 2010 - 18:39

Brenda:

Hoi Hoi

Wel een lekker idee zeg dat je daar moet slapen met al die dieren om je heen bah.
    Geniet er evengoed van van de mooie natuur en de dieren.

Groetjes brenda

• 13 Augustus 2010 - 08:47

Mart:

Ik weet niet wat er verkeerd is gegaan met internet, ik lees het verslag nu pas hier in Amsterdam.
    Thuis heb ik geen maitje gehad denk ik ??
    Maar ja beter laat dan nooit, lekker dat het weer onvergetelijk mooi is daar in het oerwoud ik kijk uit naar de foto,s.
    Groet xxx Jose / Mart