dag 26, 12 augustus 2010 - Reisverslag uit Puerto Maldonado, Peru van Mark & Susanne - WaarBenJij.nu dag 26, 12 augustus 2010 - Reisverslag uit Puerto Maldonado, Peru van Mark & Susanne - WaarBenJij.nu

dag 26, 12 augustus 2010

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark & Susanne

13 Augustus 2010 | Peru, Puerto Maldonado

12 augustus 2010, in Refugio Amazonias, 3 uur varen van Puerto Maldonado

Toen vanmorgen de wekker om 4.15 uur ging was de wereld om ons heen nog aardedonker. We hebben hier geen elektriciteit, dus moeten het doen met kaarsen en een zaklamp. We hebben gisteravond besloten om de standaard ochtenddouche maar een keer uit te stellen, ten eerste omdat je niks ziet en ten tweede omdat het warm water ontbreekt. De douche heeft één kraankop, die van koud water....Keurig op de afgesproken tijd zitten we aan het ontbijt.

Na het ontbijt lopen we met zaklampen het pad richting de rivier af. Omdat ik niet de hele morgen mijn mag-light mee wil zeulen vertrouwen wij op de verlichting van de andere groepsleden, wat over het algemeen goed gaat, alleen de trappen zijn een uitdaging. Bij de rivier ligt een boot op ons te wachten, deze zal ons nog een stuk de rivier op varen. In eerste instantie varen we bijna in het pikkedonker, alleen de contouren van de rivier zijn zichtbaar. Na een klein half uurtje stappen we uit en begint het licht te worden. Onze bestemming deze ochtend is een plaats waar papegaaien klei van de grond en wand eten, maar hiervoor moeten we eerst nog een uur lopen. Het regenwoud blijft indrukwekkend, zo enorm veel begroeiing, zulke hoge en aparte bomen. De dichtheid is soms zo groot, dat je bijvoorbeeld na een meter of 25 de rivier al niet meer kan zien! Ondanks dat het ochtend is en de zon nog niet op is, is het al warm en super vochtig.

Na een uur bereiken we de spottersplek, aan de oever van een rivier. We hoorden het gekrijs van de papegaaien al van een afstand. De spottersplek is twee gebouwtjes van hout, met palmtakken ervoor, waarin weer kijkgaten gemaakt zijn. We krijgen van onze gids een verrekijker en kijken onze ogen uit! De papegaaien zitten nog aan de rechterkant van de oever, maar checken eerst lange tijd of het veilig is om naar beneden te komen. Ook steken ze de rivier over naar een andere boom om ook daar hetzelfde ritueel te herhalen. Dit alles, met nog steeds het gekrijs op de achtergrond. Ondertussen is in de rivier een grote kaaiman verschenen en worden er ook macau's gespot. Onze gids heeft ook zelf nog een grote verrekijker op een statief mee, waarmee we alles heel goed kunnen bekijken.

Waarschijnlijk bevindt zich een roofdier in de omgeving (toen we aankwamen zat er een havik in de boom voor ons), want de papegaaien komen jammer genoeg niet naar beneden. Na 3 uur spotten besluiten we terug te lopen. Op de terugweg stoppen we nog een aantal keren om bijzondere dingen te zien; een toekan, de mieren-snelweg van grote rode mieren met kaken die ook als hechtingen gebruikt kunnen worden en een lopende boom. Na terugkomst in de lodge hebben we even een paar uur siësta, kunnen we nog even wat gemiste slaap inhalen en ook even douchen.

Tijdens de siesta hoorde ik gerommel in het bos en na een minuut of 10 verschenen er plotseling apen in de bomen. Ze speelde een tijdje vlak voor onze kamer en trokken toen weer terug het bos in, erg gaaf om te zien :-).

Vanmiddag hebben we een boerderij in het regenwoud bezocht. Op deze boerderij worden allerlei vruchten verbouwd, waarvan we een deel gewoon van de boom mochten plukken en proeven. Niet bij alle vruchten was dat een succes. Het grootste deel van de vruchten hier blijkt nogal zuur te zijn. Van de bekende vruchten (sinaasappel, mandarijn, banaan en ananas) bleek alleen de ananas in bloei te zijn, maar jammer genoeg nog niet rijp. Schattig plantje trouwens! Nadat we weer terug waren aan onze kant van de rivier hebben we op een uitkijkpunt de zonsondergang bekeken. Deze was vandaag niet erg spectaculair, aangezien het geheel bewolkt was, wat overigens weer niks over de temperatuur zegt. Na het eten, straks, gaan we nog een keer de rivier op om kaaimannen te spotten. We hebben trouwens al gehoord dat het morgen niet zo belachelijk vroeg begint, we mogen uitslapen... 6.15 uur ontbijt. Als nu onze buurman ook niet zoveel snurkt als de afgelopen nacht...!

• 13 Augustus 2010 - 17:52

Stefan:

niet zeuren over dat snurken. moet je maar niet met het raam open slapen :D

• 13 Augustus 2010 - 18:05

Brenda:

Hoi Hoi

Heel gaaf om dit allemaal te lezen alleen jullie slaapcomfort en de tijd dat jullie moeten opstaan is wat minder.

groetjes brenda

• 14 Augustus 2010 - 06:00

Carry:

gauw internet aan om jullie verhaal te lezen
    zo kijk ik een beetje mee over jullie schouder
    veel plezier

• 14 Augustus 2010 - 08:45

Josien:

Leuk dat jullie ook apen hebben gezien.Als ik dit lees zijn jullie op weg naar Lima. Nou een hele goede vlucht terug.ma xx

• 14 Augustus 2010 - 15:27

Pa:

Hallo Kanjers.

Als jullie dit lezen zijn jullie waarschijnlijk in Lima na een geweldige afsluitende ervaring in de jungle. Veel plezier vandaag, eet nog een geroosterde kip en daarna en een voorspoedige reis naar huis.

Liefs Pa