Noordwest Swaziland - Reisverslag uit Mhlambanyatsi, Swaziland van Mark & Susanne - WaarBenJij.nu Noordwest Swaziland - Reisverslag uit Mhlambanyatsi, Swaziland van Mark & Susanne - WaarBenJij.nu

Noordwest Swaziland

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark & Susanne

18 Augustus 2011 | Swaziland, Mhlambanyatsi

18 augustus 2011

Na het ontbijt hebben we eerst maar eens de kaarten uit Victoria Falls op de bus gedaan. In het hotel kan je postzegels kopen en ook meteen kaarten posten, een verademing na onze ervaring in Zimbabwe en Mozambique! Vervolgens pakken de we auto richting het noordwesten van het land. Swaziland is niet erg groot, ongeveer half Nederland en is dus goed te bereizen. Bij het wegrijden op de hoofdweg begin ik toch per ongeluk aan de rechterkant van de weg te rijden. Na ongeveer een halve minuut merk ik het zelf op.... Rechts rijden is zo'n automatisme, gelukkig is het niet druk op de wegen!

We rijden via Mbanane naar Piggs Peak, een oude mijnwerkersplaats. Ondertussen is de mijn dicht, maar het is nog steeds een centrale plek in het noordwesten. We stoppen er even om de supermarkt te bezoeken en wat eten en drinken voor vandaag te kopen. Opvallend is dat er heel veel groot-verpakkingen in de supermarkt liggen en de groene zeepstaven zijn in de aanbieding! We rijden iets verder door, naar een waterval. We moeten van de hoofdweg af en moeten ruim 4,5 km over een 'dirtroad' rijden. Onze Polo is daar niet helemaal voor gebouwd en zeker ook niet voor het heuvelachtige gebied waar we doorheen moeten. Na wat zoekwerk komen we aan bij de waterval. We kunnen kiezen: een wandeling van 10 minuten of die van een uur. We kiezen die van 10 minuten, want er staat nog meer op het programma. Blijkbaar letten we tijdens het wandelen niet helemaal op, uiteindelijk zijn we namelijk ruim een uur onderweg.. Foutje, maar we zijn nu wel van de bovenkant naar de onderkant van de waterval gelopen, wat allebei een mooi gezicht is.

Als we terug zijn moeten we eerst even op adem komen, de terugweg was namelijk behoorlijk steil omhoog. We stappen weer in de auto en rijden terug naar Piggs Peak om daar wat te eten. Daarna rijden we richting de grootste dam van Swaziland. Onderweg verlaten we de hoofdweg om een plek te bezoeken waar 4000 jaar oude muurschilderingen te zien zijn. De plek ligt ruim 7 km over wederom dirtroads, die trouwens hoe verder je van de hoofdweg afkomt steeds minder goed worden. Bij aankomst komt er een jonge vrouw aanlopen die aangeeft dat de gids vandaag ernstig ziek is en dat zij ons naar de plek begeleid. Ze is de buurvrouw, dochter, nichtje, vrouw van de gids?? De wandeling naar de schilderingen duurt zo'n 20 minuten, bergafwaarts. We dacht eerst dat we een grot zouden bezoeken, maar de muurschildering bevindt zich aan de onderkant van een grote uitstekende rots. Het is toch wel een indrukwekkend gezicht om zulke oude schilderingen van mensen en verschillende dieren te zien. Jammer genoeg kan de vrouw ons niks meer vertellen over de schilderingen en moeten we het doen met onze eigen ogen en invulling...

De terugweg duurt wat langer dan 20 minuten, bergop zijn we niet al te snel. Niet alleen vanwege het hoogte verschil, maar ook vanwege de temperatuur. Na terugkomst staat er een groepje kinderen rond onze auto. Ze vragen om snoepjes, die hebben we helaas niet. Wel hebben we een zak (niet al te lekkere) chips, handig om uit te delen! Als ze de zak zien sprinten ze als wilde dieren richting de auto. Ik geef de zak aan Susanne, die mag proberen om de kinderen op een ordelijke manier chips te geven :-). Dat lukt trouwens goed! We rijden verder, eerst terug naar de asfaltweg en daarna naar de dam.

De dam is gebouwd in opdracht van de Zuid-Afrikanen, die de stroom en het water van de dam afnemen. Het is met 115 meter de op drie-na-hoogste dam van Afrika. Als we het informatiecentrum bezoeken krijgen we te horen dat we mazzel hebben, sinds vanmorgen 4 uur stroomt het water weer over de dam, dat was sinds mei (einde regenseizoen) niet meer gebeurd. In het centrum krijgen we een dvd van de bouw van de dam te zien en een medewerker neemt ons mee naar het uitzichtpunt. De laagstaande zon maakt het een mooi plaatje.

Na de dam rijden we weer terug richting het hotel. We stoppen nog even onderweg om bij verkopers langs de weg nog wat souvenirs te kopen. Om ongeveer 18.15 uur zijn we terug in het hotel. Het is echt heerlijk om een eigen auto te hebben, na 3,5 week openbaar vervoer geeft het echt een gevoel van vrijheid! We kunnen gaan en staan waar en wanneer we willen, super!!

• 19 Augustus 2011 - 14:34

Josien:

Laatste dag dan zit het voor jullie op.
    Nou ik wens jullie een hele goede vlucht en zie jullie binnenkort.

Gr. Ma xx

• 19 Augustus 2011 - 15:22

Pa:

Gek he,

Hier in Nederland heb je een heel ander beeld van Swansieland.

Negers in rieten rokjes en dito hoofdtooi. Trommels en stof. Honderdduizend kinderen van twee vaders en vrouwen die alles laten hangen. Oma's op het land, opa voor de hut. Koken op een vuurtje, het basale Afrikaanse leven. Huizen met rieten daken.
    Over vooroordelen gesproken)

Komt allemaal redelijk modern over. Stuwdammen, redelijke wegen. Postzegels kopen en op de bus doen (leuke ervaring, kennen we hier niet meer!)

Geniet nog maar, samen. Nog even en dan weer naar huis.

(p.s de overgang naar Nederland zal meevallen, eerst warm in de ochtend en tegen de avond regen)

liefs Pa