Ezulwini-vallei en Ngwenya - Reisverslag uit Mhlambanyatsi, Swaziland van Mark & Susanne - WaarBenJij.nu Ezulwini-vallei en Ngwenya - Reisverslag uit Mhlambanyatsi, Swaziland van Mark & Susanne - WaarBenJij.nu

Ezulwini-vallei en Ngwenya

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark & Susanne

19 Augustus 2011 | Swaziland, Mhlambanyatsi

19 augustus 2011

Vandaag stond een bezoek aan de Ezulwini-vallei op het programma. Volgens onze reisgids dé 'toeristische hub' van Swaziland. Voordat we daar aankomen stoppen we onderweg nog een paar keer voor wat toeristische plekjes. De eerste is een markt met wat winkeltjes er omheen. De markt is bekend geworden vanwege de bijzondere kaarsen die er gemaakt worden. Een van de medewerkers is daar mee bezig en laat zien hoe hij van warme wax een olifantenkaars maakt, wat trouwens erg kunstig is. Buiten op de markt zijn de gebruikelijke souvenirs te koop. We lopen een klein rondje en rijden daarna weer verder richting de vallei.

Onze tweede stop is bij het House of Fire. Het is lastig uitleggen wat het nu precies is en hoe het er uit ziet; het was Gaudi meets de Efteling in Swaziland. Er zijn podia, zowel binnen als buiten en iets wat lijkt op een Shakespeare-theater, met van die balkonnetjes. Een bijzonder plekje! We drinken buiten op het terras nog een kop koffie (voor het eerst in weken weer échte (Illy) koffie en geen oploskoffie!!) en sinaasappelsap. Nadat Susanne (naar eigen zeggen) een óntzettend leuk cadeau voor de babykamer van Stefan en Brenda heeft gekocht, stappen we weer in de auto.

We rijden de Ezulwini-vallei binnen en bezoeken eerst een nationaal park(je). Hier kan je een 'traditioneel' dorpje bezoeken, maar daar bedanken we voor. We hadden eerder de Efteling al bezocht... We rijden een paar km het park in om opnieuw een waterval te bezoeken. Het is een mooi plekje en van al dat stromende water krijgt Susanne aandrang om even lekker in de natuur te gaan plassen. Soms is het ook goed om wat terug te geven aan de natuur!!

De vallei zelf valt qua toerisme eigenlijk gewoon tegen; het is niet veel bijzonders. We hebben al een paar keer gelezen dat mensen Swaziland als toeristische bestemming niet zo positief ervaren en als je een dag in deze vallei gedropt wordt kan ik mij dat heel goed voorstellen! Omdat we gedacht hadden hier een dag te besteden moeten we even bekijken wat we gaan doen. We rijden weer richting het gebied waar we gisteren ook waren, daar zaten namelijk nog meer dingen die we niet gezien hadden. Daarbij komt dat we nog kilometers genoeg hebben op onze auto.

We bezoeken een oude mijn. Bij aankomst rijden we de slagboom voorbij, waarna een gids ons aanhoudt. We betalen hem en hij stapt in om mee re rijden naar de mijn. Het is een oude ijzererts-dagbouw-mijn. De voormalige een-na-hoogste berg van Swaziland is nu veranderd in een krater van ruim 250 meter. In de jaren '70 was de hoogwaardige erts op en is de mijn gesloten. Het is grappig om te zien hoe de natuur de mijn toch weer naar z'n hand zet. Na de eerst put rijden we door naar de tweede mijnput. Hier heeft de mijn een ondergrondse rivier geraakt, waardoor een diep meer is ontstaan. Tot slot lopen we naar de top van de berg, een wandeling van 15 a 20 minuten. De top geeft niet alleen een prachtig uitzicht over Swaziland en Zuid-Afrika, maar ook toegang tot een mijn die al 40.000 jaar geleden gebruikt werd door de lokale bevolking. De gids laat zien hoe en waarom deze mijn gebruikt werd. We wandelen terug en rijden verder.

Tot slot bezoeken we nog een glasfabriek. Soms zijn al die regeltjes wat betreft veiligheid in Nederland wat komma-neukerig, maar als je ziet hoe het er hier in de glasfabriek aan toe gaat mag je blij zijn dat wij toch iets meer arbo-regels hebben.... Het gaat er allemaal toch wat primitief aan toe. In het winkeltje bij de fabriek kopen we nog een kleinigheidje. Via de binnenstad van Mbabane rijden we terug naar Mhlambanyatsi. Op voor (voorlopig) de laatste nacht in Sub Sahara Afrika.

We gaan zo alles voorbereiden voor de terugreis naar Nederland. Als het goed is zijn we zondagochtend 10:30 uur weer terug.

• 19 Augustus 2011 - 16:25

Mark & Susanne :

Iedereen bedankt die gereageerd en gelezen heeft! Het is elke avond toch weer leuk om te kijken of we nog een reactie hebben, van wie en wat!!

Groeten,
    Mark & Susanne

• 19 Augustus 2011 - 16:53

Stefan:

graag gedaan.
    en ook bedankt voor de leuke en mooie verslagen.
    het is altijd fijn om nog wat van jullie te horen/lezen terwijl jullie daar zo zitten midden in donker africa tussen al die toekomstige bijlmerbewoners.

tot over een paar dagen,
    goeie reis

• 19 Augustus 2011 - 18:01

Josien:

Goeie reis.
    Heb je aantal keren geprobeerd om te sms maar geen reactie.

Ma xx

• 19 Augustus 2011 - 18:52

Mart , Jose:

Wat zijn de 4 weken toch weer snel voorbij gegaan.
    Het was elke dag weer een lust om de verslagen te lezen.
    Een hele goeie terug reis en tot zondagochtend.

groet en xxx

• 20 Augustus 2011 - 15:33