Londen - Johannesburg - Victoria Falls - Reisverslag uit Victoria Falls, Zimbabwe van Mark & Susanne - WaarBenJij.nu Londen - Johannesburg - Victoria Falls - Reisverslag uit Victoria Falls, Zimbabwe van Mark & Susanne - WaarBenJij.nu

Londen - Johannesburg - Victoria Falls

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark & Susanne

24 Juli 2011 | Zimbabwe, Victoria Falls

Zondag 24 juli

Gistermiddag vertrokken we om 15.00 uur richting London. De reis zou verlopen van Hoorn, naar Schiphol, Londen, Johannesburg en tot slot Victoria Falls. En om een lang verhaal kort te maken: dat is ook allemaal gelukt!

De overstap in Londen verliep veel soepeler dan verwacht. Voor een overstap van terminal 5 naar terminal 1 staat twee uur, maar binnen 30 minuten liepen we met de juiste tickets in onze handen door de terminal, op zoek naar een restaurant. De bedoeling was het restaurant met de grote gele M, aangezien die de komende maand niet te bezoeken is. Helaas... Ook in terminal 1 niet.

Mooi op tijd mogen we boarden bij South African Airways en precies op tijd stijgen wij op. Al eerder hadden we meegemaakt dat we konden meekijken met het landen, maar op dit vliegtuig van SAA zat een camera op de staartvleugel, zodat je vrijwel het gehele vliegtuig eerst ziet taxiën, ziet versnellen op de startbaan en vervolgens het luchtruim ziet nemen! Erg gaaf!

Na een filmpje en een (matige) maaltijd nemen we de slaappil. We hebben heerlijk geslapen! 1,5 voor de landing werden we wakker door de oproep dat het ontbijt geserveerd zou worden. Morguh! Het is iets voor zeven uur als we landen in Johannesburg. Onze volgende vlucht vertrekt om 10.50 uur. Ook op dit vliegveld weer even een restaurant zoeken, de wachttijd is zo voorbij!

Het laatste stukje van de vliegreis duurt een kleine 1,5 uur. Na een turbulent vluchtje landen we op tijd in Victoria Falls... We zijn er :-)!! Na een 21,5 uur zijn we eindelijk in Zimbabwe! We lopen naar de terminal, waar we eerst heeeeel lang in de rij staan voor een visum. De visa moeten 1-voor-1 handgeschreven worden... Of de rij nu lang is of niet, voor het tempo maakt dit niks uit. Ondertussen worden achter de 'visum-balie' de koffers en tassen neergelegd. Het is even spannend of ook onze rugzakken het gehaald hebben. Ook de verhalen van mensen die gezien hebben dat er koffers en rugzakken opengebroken zijn in Johannesburg doen de ronde (wat daar overigens ook erg berucht om is). Bij ons blijkt alles in orde.

Na de transfer komen wij aan in Victoria Falls. Onze lodge ligt een kilometer of 5 buiten het centrum. Voor 2 dollar worden we gebracht en gehaald. De lodge ligt in een 'low density area', met veel andere lodges en vrijstaande huizen. Even de rugzakken in de kamer leggen en op naar het centrum.

Het centrum blijkt verbazingwekkend klein, een paar korte straatjes en een handjevol winkeltjes. That's it! Het maakt geen moderne indruk (zou een reisgids zeggen :-) ), we worden aan de lopende band lastig gevallen door straatverkopers. Ze proberen allerlei troep souvenirs te verkopen. Ook de 100 miljoen Zimbabwaanse Dollar biljetten zijn populair. We zijn elke keer blij als we andere toeristen tegemoet lopen, dan maken de meeste verkopers een overstap... De verkopers zijn opdringerig en halen alles uit de kast (koop alsjeblieft iets, dan kan ik een brood kopen). We lopen ook naar de Falls, maar gaan het nationaal park nog maar niet in. Het kost $30,- pp, en het is al laat. We lopen nog even naar de grens met Zambia en zien opeens allemaal aapjes. Ze blijken overal te zitten; als we laten op onze transfer zitten te wachten komt een complete bavianenfamilie langs! Naast apen lopen ook de wilde zwijnen door de straten van Victoria Falls... Morgen wandelen we er 's ochtends heen en dan hebben we de hele dag. Susanne twijfelt nog over een heli-vlucht of bungee-jumpen... Ze gaat er even een nachtje over slapen!

Nu een Zimbabwaans biertje en een heerlijk T-bonesteak (6 euro) :-) We laten het vleesarme-menu de komende maand even los...

• 24 Juli 2011 - 16:47

Paul En Marijke:

Hey Mark en Susanne,

Heel veel plezier op jullie geweldige reis.

Wij gaan jullie volgen op waarbenjij. en zijn erg benieuwd naar alle belevenissen.
    En natuurlijk bungeejumpen.......

Veel plezier

Groetjes Paul en Marijke

• 24 Juli 2011 - 20:04

Marleen:

Blij dat jullie er zijn, have fun !!

• 25 Juli 2011 - 05:36

Pa:

Hoi Kanjers,

Goed om te lezen dat jullie goed zijn aangekomen.

Op naar de watervallen.

A propos, hier is ook veel watergevallen. en 13 graden.

Zomer in Nederland.....

groeten Pa

• 25 Juli 2011 - 11:23

Josien:

Hallo reizigers,

Fijn te horen dat jullie reis zo goed verlopen is.
    Dus Mark dit waren geen placebotablettten.

Gr. Josien xxx