Victoria Falls - Livingstone (Zambia) - Reisverslag uit Victoria Falls, Zimbabwe van Mark & Susanne - WaarBenJij.nu Victoria Falls - Livingstone (Zambia) - Reisverslag uit Victoria Falls, Zimbabwe van Mark & Susanne - WaarBenJij.nu

Victoria Falls - Livingstone (Zambia)

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark & Susanne

25 Juli 2011 | Zimbabwe, Victoria Falls

25 juli 2011

Laten we even beginnen bij gisteravond, want de T-bonesteak is absoluut een vermelding waard: bordvullend (en dat lag niet aan de grootte van het bord)! Na het eten hebben we nog even bij het kampvuur wat gedronken en met andere gasten zitten praten. Zij doen een maand lang vrijwilligers werk hier in Victoria Falls.

Vanmorgen ging de wekker om half acht. Even douchen en op naar het ontbijt. Een heerlijk uitgebreid full English breakfast. Ik denk elke vakantie weer dat ik zal afvallen, maar het lijkt er op dat het ook dit keer niet zal gebeuren.. Na het ontbijt met het busje naar de stad. Vandaag zijn we naar de plek geweest waar deze plaats zijn naam aan te danken heeft: de Victoria Falls. De watervallen zijn in een woord super! Het zijn echt meerdere watervallen en doordat ze in een kloof zitten, wolkt het water omhoog. In het begin hebben we nog geen poncho nodig, maar als we iets verder lopen zien we hoe sommige mensen zeiknat terugwandelen. Toch maar de poncho's uit de rugzak pakken. Het roept meteen herinneringen aan de Chinese muur op, alleen schijnt de zon vandaag.

Terwijl we door het park lopen worden we ook hier door medewerkers aangesproken: of we misschien een dollar of iets te eten voor ze hebben. Ook agenten vragen wat we nog meer van plan zijn, anders kan zijn broer ons misschien wel helpen... Goed, terug naar de watervallen. De hele kloof is zo'n 1200 meter lang. Van ongeveer de helft van de kloof kan je de watervallen zien, de andere helft lijkt wel de hele dag in de mist te hangen. Naast een soort mist worden we soms getroffen door wat het meeste op slagregens lijkt. Snel de camera onder de poncho, je wil niet op dag 2 van de vakantie zonder komen te zitten.

Nadat we de Zimbabwaanse zijde gezien hebben, wandelen we richting de grens met Zambia. Eerst door de douane in Zimbabwe, uitchecken (stempeltje), de wereldberoemde brug over de Zambezi over. We dachten op de brug even rustig van het uitzicht te kunnen genieten, maar de straatverkopers maken het verblijf op de brug behoorlijk onaangenaam. We lopen dus maar weer door. Op naar de douane aan de Zambiaanse kant. Weer in de rij om een visum te kopen en uiteraard hoort hier ook weer een stempeltje bij. In Zambia bezoeken we wederom de watervallen. Het lijkt wel alsof we hier dichter bij de watervallen zijn, het uitzicht is fantastisch! Ook hier komen de poncho's weer van pas. Op de terugweg lopen we ook nog even naar de achterkant van de watervallen, dus waar de Zambezi de watervallen nadert. Ook weer een prachtig gezicht. We krijgen nog de mogelijkheid aangeboden (net als elke toerist) om naar een eilandje op de rand van de watervallen te lopen. Inderdaad: lopen, door het redelijk snel stromende water. We zien hoe andere toeristen wel (soms met moeite) zich een weg door het water waden, wij bedanken vriendelijk...

Na dit bezoek en een aankoop om wat Zambiaans geld (Kwacha) te bemachtigen, wandelen we weer richting de grens. Op de heenweg zagen we hoe een vrachtwagen en touringcar helemaal leeggehaald werden door douaniers, op de terugweg is dat feest nog steeds aan de gang, ondanks dat wij toch een paar uur in Zambia geweest zijn... Je zal er maar mee te maken krijgen; lang leven het verdrag van Schengen!! Ook nu weer eerst door de douane in Zambia (stempeltje) en over de brug. We blijven even kijken hoe een stel gaat 'swingen' van de brug, zeg maar een soort combinatie van bungeejumpen en schommelen. Susanne is meteen genezen! Wat een val!! Op naar de douane aan de Zimbabwaanse zijde (stempeltje) en we zijn weer terug. In het stadje drinken we nog wat en laten ons ophalen.

Een hele dag naar de Victoria Falls, Stefan: het kan 8-)

• 25 Juli 2011 - 17:04

Pa:

Hoi Kanjers.

Het vleesch is zwak.

Hier jammeren om een plofkip, een zuiglam of kist kalveren. "Nee, we eten minder vleesch". En koud het vliegtuig uit en.... bij die stakkers aan een stuk vleesch van meer dan 500gr ? Macro biologische natuurlijk. Dan mag het !

Mooi verhaal, en mooie foto's. Lees dat jullie erg populair zijn, heel veel mensen willen wat kwacha van je. Die poncho goed bewaren. Komt ook in Nederland goed van pas.

Nog veel plezier, eet meer kip.

Groet pa

• 25 Juli 2011 - 17:29

Mart , Jose:

Het is prachtig om de verhalen weer te lezen, geniet er van en we kijken uit naar het volgende reisverslag.

groet en XX Jose en Mart

• 25 Juli 2011 - 18:18

Josien:

Mooi verslag.
    Ik heb de watervallen laatst op de tv gezien in het echt zal het helemaal wel fantastisch zijn.

Gr. Josien xx

• 25 Juli 2011 - 19:51

Stefan:

Ja ik kan niet altijd gelijk hebben. (Meestal wel vaker dan mensen denken)
    ziet er indrukwekkend uit! De gelijkenis tussen de watervallen daar en de zomers hier zijn ongekend.