Dohuk, dag 4 - Reisverslag uit Duhok, Irak van Mark & Susanne - WaarBenJij.nu Dohuk, dag 4 - Reisverslag uit Duhok, Irak van Mark & Susanne - WaarBenJij.nu

Dohuk, dag 4

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark & Susanne

30 April 2013 | Irak, Duhok

We hebben weer een bijzondere dag achter de rug, zo bezochten wij een oud paleis van Saddam Hoessein en uiteraard is het Koninginnedag met de troonswisseling die wij in flarden proberen te volgen. Om een beetje Koninginnedag te vieren loop ik de hele dag in een oranje t-shirt, wat welgeteld 1 herkenning oplevert: “hé, jullie komen uit Nederland! ik ook” :-).

Vanmorgen zijn we eerst naar een speciaal ontworpen panorama aan de rand van de stad gewandeld. Wat het precies moet voorstellen weten wij niet, maar het ziet er op zich wel aardig uit. De temperatuur is daarbij nog redelijk, wat het rondwandelen niet vervelend maakt. Op de terugweg stoppen we even voor wat eten, een broodje kip. Als je hier eten besteld ontkom je er niet aan dat je hele tafel vol gezet wordt met eten. Bij ons broodje kip krijgen we nu 2 soorten soep, verschillende salades, iets wat lijkt op hele zure augurken en zwarte olijven. Na het eten krijgen we ook nu weer een (vreselijk zoet!!) kopje thee en we rekenen 3.000 dinar (circa 2 euro) af! Onvoorstelbaar.

We wandelen door de bazaar en willen nog wat geld wisselen. Gisteren hebben we een geld wisselkantoortje gezien en onderweg daar naartoe zien we opnieuw allerlei dingen die we nog niet eerder gezien hebben, zo blijkt er in een soort kelder nog een hele grote groente- en fruitmarkt te zitten. We lopen rond en het lijkt Susanne leuk om voor Jevan een watermeloen te kopen. Dat we daarna nog met dat ding moeten zeulen hadden we even niet aan gedacht... We kopen ook nog wat aardbeien en lopen verder richting het kantoortje. Het geld wisselen gaat super snel: 100 euro = 160.000 dinar en tot ziens! Snel terug naar het hotel, zodat we de meloen kwijt zijn.

‘s Middags bezoeken we een andere winkelstraat in Dohuk, een die veel moderner is. Modern betekent ook meteen duur. Gisteren zagen we dat al in de supermarkt, vandaag ook in de kledingwinkels. Alle prijzen staan in dollars en dat zijn nog aanzienlijke prijzen ook: oogpotlood = 22 dollar! Als de temperatuur ons te ver oploopt, zoeken we een cafe op om even te zitten. Op de tweede verdieping van een groot gebouw blijkt een groot cafe te zitten waar we de enige gasten zijn.

Na de koffie gaan we terug naar het hotel. We hadden met Jevan afgesproken dat we vanmiddag nog naar de natuur in de omgeving van Dohuk zouden rijden. Als de auto aankomt zitten ook Kardo en twee broers van Jevan in de auto. Wij kruipen erbij en ‘off we go’. Na een uur krijgen we te horen dat we onderweg zijn naar een hele mooie plaats, waar ook een oud paleis van Saddam Hoessein staat. Als we in de buurt komen zien we de ruïne staan. Het is zeker geen paleis meer, op het dak staan tegenwoordig communicatie-antennes. We parkeren de auto op de voormalige helikopter-landplaats en wandelen het laatste stuk naar boven.

Het geeft een heel apart gevoel om zo de ruïne binnen te wandelen. Het is geheel gestript, vernield en vervallen. Muren zijn op veel plaatsen weggeschoten en de kogelgaten zijn nog volop zichtbaar. We volgen een van de broers van Jevan naar het dak, waar we een spectaculair uitzicht hebben over het achterliggende dal; het is zonder overdrijven een fantastisch gezicht!! We blijven hier een tijd kijken en ons verbazen dat we hier rondlopen. Op zich heeft de plek wel iets weg van het Adelaarsnest in Berchtesgaden.

We wandelen terug naar de auto en rijden een stukje richting het dal. Na een paar kilometer verlaten we de hoofdweg om nog een mooie plek te bezoeken. Er blijkt een tunnel te zijn, die we inlopen. Waar de tunnel voor diende en waarvoor deze gebruikt zou moeten worden (de tunnel lijkt nog niet af) weten we niet, maar aan het einde van de tunnel is ook weer een prachtig uitzicht.

Nadat we ook deze plek verlaten stoppen we na een paar minuten opnieuw. Er wordt een groot kleed uitgerold in het gras, de tasjes met noten en fruit komen te voorschijn en het drinken dat we op de heenreis gekocht hebben wordt gepakt. Terwijl wij lekker zitten te eten en te drinken zien we de zon langzaam onder gaan achter de Irakese bergen. Heel bijzonder!

We rijden terug naar Dohuk, waar wij het voor elkaar krijgen om te trakteren op een diner. De tafels stonden weer (2x) vol en het was wederom heerlijk. Na het eten lopen wij terug naar het hotel, waar we de eerste beelden van Koning Willem-Alexander en koningsdag 2013 zien. Het was echt een bijzondere dag vandaag!