Dag 5 - Reisverslag uit Beijing, China van Mark & Susanne - WaarBenJij.nu Dag 5 - Reisverslag uit Beijing, China van Mark & Susanne - WaarBenJij.nu

Dag 5

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Mark & Susanne

08 Juli 2009 | China, Beijing

Vannacht weer ouderwets lekker geslapen! Niet meer om 3 uur 's nachts klaar wakker naar het plafond liggen staren... Na het ontbijt stond eerst een nieuw bezoek aan de Verboden Stad op het programma. De eerste keer dat we daar waren, waren we vergeten te filmen. Aangezien we toch dichtbij zitten met het hotel zijn we er 's ochtends even langs gegaan. Na de filmopnamen op naar het Tiannamenplein. Tegen de stroming in roeien schijnt zwaar te zijn, maar tegen duizenden Chinezen inwandelen valt ook echt niet mee! Het is vakantie voor de Chinezen en de Verboden Stad is een topattractie. Overigens, net als het mausoleum van Mao, wat gelegen is midden op het Tiannamenplein.. We hadden gezien dat het mausoleum dagelijks geopend is van 9.00 tot 12.00 uur. Vanuit de verte was al te zien dat het behoorlijk druk was, maar eenmaal dichterbij werd de rij kolossaal. Nadat de rugzak moest worden afgegeven in een speciaal gebouw zijn we achter in de rij aangesloten. Aangezien het vandaag werkelijk een stuk koeler (27 graden) was dan gisteren (35 graden) was het in de rij staan best te doen. Het liep trouwens ook goed door. De toegang tot het mausoleum is gratis, je moet alleen even een geldig ID laten zien. Niet dat íémand daar vervolgens aandacht aan schenkt, maar dat zien we eigenlijk de hele dag. Zo moet je elke keer als je opnieuw de metro instapt je tas in een scanner plaatsen. Degene achter het scherm zit 99 van de 100 keer gewoon iets anders te doen.

Het bezoek aan het mausoleum was vooral kort. Na binnenkomst zie je direct een meters hoog standbeeld van een zittende Mao, even de hoek om en daar ligt 'Chairman Mao'. Hij zag er nog goed uit voor iemand die al 33 jaar dood is. Grappig detail is dat iedereen geacht werd om stil te zijn, behalve de mannen die je langs het lichaam jagen; zij staan constant tegen iedereen te schreeuwen dat ze door moeten lopen. Een leuke ervaring!

Na het mausoleum op naar de Lama Tempel. Een tempel geheel in stijl met de andere tempels die we al gezien hadden. De gebouwen en kleuren zijn eigenlijk overal ongeveer hetzelfde. Het nieuwtje van de tempels is er wat mij betreft wel af. Deze tempel staat helemaal in het teken van Boeddha's en wierook. Opvallend bij deze tempel was dat er veel gebeden werd, dat hebben we bij andere tempels niet eerder zo gezien.

Van de ene tempel naar de ander. Aan de andere kant van de straat (ringweg) was de Tempel van de Aarde. De grootste in zijn soort in China, schijnt. Deze tempel viel ronduit tegen. Het park er omheen was mooi, de tempel was eerder een soort plein. Niet veel bijzonders. Na het vertrek uit het park zijn we terug gegaan naar het hotel. Nog even wat zitten lezen en vervolgens verscheen Herbe weer. Hij bracht ons naar het station voor de treinreis naar Pyongyang. De flightback die wij hebben gekocht om de rugtas in te kunnen opbergen en afsluiten tijdens de treinreis blijkt buitengewoon onhandig als het om gewoon tillen gaat. De handige rugtas verandert op die manier in een lomp, log onhandelbaar ding.

Ons treinstel bevindt zich achteraan een Chinese trein. 14 Chinese wagons en 2 voor Noord Korea. Al het personeel en de reizigers, op ons na, zijn Noord Koreaans. Aangezien we gerekend hadden op een restauratie-wagon (?) hebben we geen eten mee, alleen wat snoepjes. We hebben net de eerste poging gedaan om in de restauratie-wagon te komen, maar na het doorploegen van één Chinese wagon hebben we de poging gestaakt. Zo ongelofelijk vol zitten die wagons! We hebben in het tussengebied tussen twee wagons het volgende station afgewacht. Nadat we het hele spektakel van in- en uitstappende Chinezen hadden aanschouwd hebben we snel onze rustige Noord Koreaanse wagon weer opgezocht. Later vanavond doen wel wel weer een poging....