Dag 15 - Reisverslag uit Beijing, China van Mark & Susanne - WaarBenJij.nu Dag 15 - Reisverslag uit Beijing, China van Mark & Susanne - WaarBenJij.nu

Dag 15

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Mark & Susanne

18 Juli 2009 | China, Beijing

Weer een lange, warme dag zit erop. Om jullie even een voorstelling te geven van onze huidige situatie: We zitten nu in Jade Youth Hostel, in de bar annex relaxruimte in een luie stoel. Susanne zit de Hello van april 2008 (!) te lezen en ik span me in om de dag te verslaan. Dit alles onder het genot Sprite voor Susanne en voor mij van het 'beste bier van Azië': Tsingtao Beer, official partner van de NBA. O ja, een biertje (600 ml) kost hier in 4 yuan, even delen door 10 en je hebt euro's. Het is inderdaad zwaar hier in Beijing :-8). Je moet toch om je vochtigheidsgraad denken, als je overdag zoveel zweet als ons, moet je dat 's avonds goed compenseren. Ik doe m'n best. Het heet hier wel een jeugdherberg, maar deze jeugdherberg is vermomd als 4 sterren hotel. Het grappige is dat je hier ook echt 6 of 8 persoonskamers hebt, met stapelbedden waar de zogenaamde backpackers kunnen overnachten. Hierdoor is de sfeer in het hotel eigenlijk beter dan in een heel duur of chic hotel.

Vandaag hadden we een vrije dag in Beijing. Omdat het gisteren regende, zoals jullie gelezen hebben, was de lucht vandaag vrij van stof. We hadden prachtig zonnig weer en een goed uitzicht. Dat is lang niet elke dag zo. Ons plan voor vandaag was het bezoeken van het Zomerpaleis. Een buitenverblijf van de keizer, als hij even niet in de Verboden Stad wilde zijn. Het Zomerpaleis ligt zo'n 11 km van ons hotel vandaan. In eerste instantie waren we van plan om te gaan fietsen. De fietsen zijn hier gratis te gebruiken. We hebben alleen geen echt goede kaart van Beijing, alleen van die toeristendingen waar de hoofdstraten (meestal) op staan. Op de kaart die wij hebben is het oude zomerpaleis nog ingetekend en staat er een pijl naar de richting waar het Zomerpaleis ongeveer moet liggen. We durven het niet aan, hier verdwalen op de fiets is niet echt een goed plan... Beijing is van de ene naar de andere kant zo'n 100 km. We nemen de metro en vervolgens een taxi.

In de taxi zijn we een beetje huiverig, hopelijk krijgen we niet weer een complete citytour. Zodra we gaan rijden grijpt Susanne meteen in en zegt dat hij z'n meter aan moet zetten. 15 minuten later zijn we bij het Zomerpaleis. We verwachte een soort mini uitvoering van het mountainresort in Chengde, maar dat bleek absoluut niet het geval. Het was werkelijk prachtig! Overal mooie tempels (je moet zeker niet naar China gaan als je niet van tempels houdt!) en andere gebouwen. Tussen door loop je door parken en waterpartijen. In het begin barst het weer van de Chinezen. Het is zaterdag, dus als ik Chinees was zou ik met zulk weer ook niet in mijn 2 kamer flat blijven. Als we wat verder het park in lopen verdwijnt ook de massa. In Beijing merk je al snel dat je niet meer de 'exclusieve westerse toerist' bent, zoals we ons toch een beetje waren gaan voelen in Noord Korea, Shanhaiguan en Chengde. Ontwenningsverschijnselen??

We zijn de hele dag in het Zomerpaleis geweest. Even wandelen, rondkijken, zitten, wat drinken, wat eten. De tijd vliegt voorbij. Na ons bezoek zijn we een uurtje onderweg terug naar het hotel. We lopen in Beijing bijna elke dag langs een restaurant, waarbij we niet goed kunnen zien wat het precies is. Ik wilde er vandaag wel graag eten. Toen we binnen kwamen en zaten kregen we de kaart te zien: 800, 1200, 500 yuan voor een maaltijd!!! Dat zijn Nederlandse prijzen. Snel verontschuldigen en op naar een ander restaurant, je kunt hier namelijk veel goedkoper ook ontzettend lekker eten. Dat is ook gelukt. Het leuke was dat we weer geen idee hadden wat we besteld hadden, maar ongeveer was het met vlees gevulde loempia, gefrituurde wortel (? of vis), kip op stok en voor Susanne een complete pan paddenstoelen/rijst soep. Ik heb voor het laatste bedankt :-).

Zo, dan is het nu weer tijd om verder te gaan met m'n Tsingtao draughtbeer!Ganbei!!!

• 18 Juli 2009 - 15:45

Pa:

Hallo China,
    als ik de foto`s bekijk heb ik de indruk dat Mark zijn gel is vergeten. Is een hele tijd geleden dat ik dat kapsel bij hem heb gezien. Nogal plat. Hebben jullie al eens hond gegeten? Een Jack Russel is in China een delicatesse!! O.K. We eten vanavond rijst met kip. lekker.....
    liefs pa