Dag 18 - Reisverslag uit Pingyao, China van Mark & Susanne - WaarBenJij.nu Dag 18 - Reisverslag uit Pingyao, China van Mark & Susanne - WaarBenJij.nu

Dag 18

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Mark & Susanne

21 Juli 2009 | China, Pingyao

Vandaag stond de treinreis naar Pingyao op het programma. Oorspronkelijk zou de trein 8.45 uur vertrekken, maar per 1 juli zijn alle vertrektijden in China aangepast, we vertrekken een uur eerder. Op zich lekker, aangezien we dan een uur eerder in Pingyao zijn, maar het betekent wel dat we om 6.00 uur al op moeten. Geen ramp hoor, maar ja, het blijft vakantie!

De reis van Datong naar Pingyao duurt zo'n 7,5 uur. We hebben weer een 'soft-sleeper', wat zoveel wil zeggen als: je hebt een 4 persoonsslaapcabine. Aangezien er de hele reis geen anderen bijkomen hebben we de cabine voor ons zelf! Klink een beetje aso, maar je hoeft dan ook met niemand rekening te houden. Wij hebben namelijk de onderste bedden en als degene die boven hun slaapplek hebben gewoon willen zitten, betekent dat vrijwel altijd dat wij ook moeten zitten. Nu dus niet!

De treinreis gaat werkelijk door een ontzettend mooi gebied. Iedereen die wel eens met de trein in de bergen gereden heeft zal het herkennen; je draait links om en rechts, door tunnels en bruggen rond de bergen om omhoog en naar beneden te komen. Het uitzicht is vaak prachtig! Ondanks het mooie uitzicht (ook uitzichten wennen hè) gaan we beide ook even slapen. Het was per slot van rekening afgelopen nacht toch een kort nachtje... Omdat de temperatuur in de trein langzaam oploopt, door het dalen en omdat het langzaam later op de dag wordt, word je vanzelf wakker. Susanne eerder dan mij, wat op zich nieuws is!

Een kwartier voor aankomst worden de treinkaartjes en pasjes weer omgewisseld en weten we dat we bij het volgende station de trein moeten verlaten. Een erg goed systeem, je zit tot het omwisselen erg relaxed in de trein. Bij aankomst staat een chauffeur met bordje ons op te wachten. Ook dat is elke keer weer een prettig gevoel. We hoeven nooit te zoeken, geen taxichauffeur proberen uit te leggen waar we naartoe willen, maar kunnen gewoon instappen en wegwezen.

Pingyao is een kleine stad voor Chinese begrippen., zo'n 40.000 inwoners. Klein dus! Daarbij is het een van de weinige steden die nog zijn complete stadsmuur heeft. We zitten in een hotel, midden in het centrum van de ommuurde stad. Net als in Kaesong, Noord Korea, is het een ´folk hotel´. Aan de straat lijkt het een restaurant met binnenplaats, maar aan de binnenplaats zijn 11 kamers. Allemaal in oude stijl: hoog bed, oude stoelen en een wc en douche in één. Dat laatste moet trouwens behoorlijk letterlijk genomen worden! De douchekop hangt schuin boven de wc.

Omdat we midden in het centrum zitten gaan we eerst maar even de stad verkennen. Veel souvenirwinkels, maar absoluut niet opdringerig. De oude stad ziet er mooi uit, maar toch ook een beetje vervallen. Daarbij ruik je constant de lucht van steenkool, de primaire energievoorziening voor de huizen hier.

Ter afwisseling vanavond een keertje geen Chinees. We komen een restaurant tegen wat pizza verkoopt, de verleiding is te groot! Het was heerlijk!! Morgen gaan we vast de lokale keuken uit proberen, maar na ruim 14 dagen rijst is dit ook wel erg lekker!

• 22 Juli 2009 - 12:00

Mart / Jose:

Hai vakantie gangers Ik zit op het ogenblik op kantoor in Amsterdam maar mijn ogen viellen dicht maar werd wakker door de telefoon die ging.
    Toen dacht ik ik ga even waarbenjij kijken en lezen.
    Mark je ouders zijn zeker op vakantie wand ik weet nou niet wat hij gaat eten vanavond, ( hi hi )
    Nou tot de volgende mail

Groet xxx pap en mam