Dag 19 - Reisverslag uit Pingyao, China van Mark & Susanne - WaarBenJij.nu Dag 19 - Reisverslag uit Pingyao, China van Mark & Susanne - WaarBenJij.nu

Dag 19

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Mark & Susanne

22 Juli 2009 | China, Pingyao

Hiep Hiep Hoera, Stefan is vandaag jarig! Gefeliciteerd!!

We werden vanmorgen in ons 'folkhotel' (met keihard bed) wakker. We hadden de wekker om 8.00 uur staan, konden we na gisteren even een beetje uitslapen 8). Toe we aan het ontbijten waren zagen we allerlei mensen, voornamelijk toeristen, buiten staan en foto's maken door een eclipsebril. O ja, op Stefan z'n verjaardag zou hier de zonsverduistering zijn. We lieten het ontbijten even voor wat het was en zijn bij de andere toeristen gaan staan. Uiteraard moesten we ook even een foto van de verduistering maken. Nadat dit een paar keer mislukt was, lukte het dan toch om een goede foto te maken. Halverwege de verduistering kwam er een man met een klein aapje aanlopen... Weer erg zielig om te zien, zo'n aap in een pakje (apenpakje).

Het plan voor vandaag was om alle toeristische hoogtepunten van Pingyao te bezoeken, dat zijn er nogal wat. We besloten eerst om een rondje over de muur van de stad te lopen. De wandeling duurde even (2 uur) maar was zeker de moeite waard. Ongeveer om de 50 meter staat een wachttoren. Pingyao was vroeger het financiële centrum van China, maar toen Shanghai en Hong Kong deze plek overnamen bleef deze stad achter. Hierdoor is bijvoorbeeld de muur rond de stad erg mooi gebleven. De muur heeft 4 poorten, noord, oost, zuid en west. Bij 2 mag je op de muur, bij 2 andere mag je er weer af. Omdat wij bij de noordpoort begonnen waren, hoopte we dat we na een rondje de muur hier toch wel mochten verlaten. Chinezen in uniform willen nog wel eens hun autoriteit laten gelden... Gelukkig stond er niemand en konden we de muur verlaten. Ook dat is hier veel vaker het geval; Chinezen die aan het werk zijn en dan bijvoorbeeld ergens liggen te slapen.

Omdat Pingyao vroeger het financiële centrum was stikt het hier van de banken. Allemaal failliet overigens, behalve de Postbank midden in de stad. We bezoeken er een paar. Het is niet verwonderlijk dat het eigenlijk nergens heel erg druk is, seen one, seen them all! Maar we hebben een kaartje om alle musea (een oude bank is een museum) te bezoeken en we blijven Hollanders hè! Dapper bezoeken we er nog een paar.

Nadat we het écht gezien hebben, gaan we even terug naar het hotel. Even ontspannen en wat drinken. Niet onbelangrijk: even uit de zon!! Vanmorgen was de zonsverduistering, maar de rest van de dag scheen de zon volop. Dat is eigenlijk nieuw, in alle andere plaatsen was er veel stof in de lucht en was de zon dus niet zo heel fel. Vandaag wel, we zijn allebei flink verbrand :-(. In het hotel hadden meteen de gelegenheid om Stefan even te bellen. Eerder hadden we Brenda al wel gesproken, maar Stefan kregen we niet te pakken, tenminste: hij hoorde ons niet...

Vanavond hebben we gegeten bij een restaurant wat in de Capitoolgids werd aanbevolen, klein, knus en vooral geen Engels. Aan het Engels hebben ze wel wat gedaan, aan de muur hing een poster van 3 bij 2 met daarop alle gerechten met een foto erbij. Hun specialiteit: Clear cooks the bull's penis... Bon appetit! We hebben hiervoor maar bedankt en zijn voor de Pingyao beef gegaan, met nog wat andere lokale gerechten. Wat we niet wisten was dat de beef rauw was. Hopelijk plukken we hier morgen niet de vruchten van... De regel is: boil it, cook it, peel it or forget it... We zullen zien!

Nu nog even in het hotel een biertje drinken, ganbei op Stefan zijn verjaardag!!

• 22 Juli 2009 - 17:22

Stefan:

nou dan blijf ik niet achter, ganbei!!!!
    leuk dat jullie belden.
    blijven jullie schrijven