Dag 2, 19 juli 2010 - Reisverslag uit Lima, Peru van Mark & Susanne - WaarBenJij.nu Dag 2, 19 juli 2010 - Reisverslag uit Lima, Peru van Mark & Susanne - WaarBenJij.nu

Dag 2, 19 juli 2010

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark & Susanne

20 Juli 2010 | Peru, Lima

Lima, 19 juli 2010

Dat was vannacht toch wel even wennen... De temperatuur hier is toch duidelijk lager dan wat we de laatste weken gewend waren in Nederland! Vannacht moesten we echt helemaal onder de dekens blijven om het warm te houden, want (zoals we al gehoord hadden) heeft de hotelkamer geen verwarming. Vanmorgen waren we bij het ontbijt nog optimistisch begonnen, wel een lange broek, maar daarboven een t-shirt. Het ontbijt aten we in de patio, dus onder de open lucht. Het was al snel duidelijk dat in de rugtas gegraven moest worden naar iets warmers. De temperatuur bij het ontbijt was volgens de thermometer zo'n 14 graden. Op internet zagen we dat de middagtemperatuur zo tussen de 17 en 19 graden Celsius zou liggen, fris dus!

We hadden nog geen echte plannen voor vandaag, gewoon op ons gemak Miraflores verkennen. We besloten om de hoogtepunten uit de Capitoolgids te volgen, dus eerst het Kennedyplein, niet ver bij ons hotel vandaan. Waarschijnlijk omdat het maandagmorgen was waren de meeste winkels dicht en de straten rustig. Het Kennedyplein hadden we dus snel bekeken... Na een korte omweg via de Incamarkt (ook nog dicht) zijn we naar de kust gelopen via de hoofdweg van Miraflores, de Avenue Larco. We hebben ons beide verbaasd over de hoeveelheid geldwisselaars hier op straat, het stikt er van! En vrijwel allemaal staan ze met dikke pakken Soles en Dollars in de handen. De pakketten met geld worden ook nog eens rustig geteld, terwijl voorbijgangers langs lopen. Wonderlijk! Ik zag trouwens weinig mensen die ook actief geld aan het wisselen waren, maar goed, die gasten staan er niet voor niks.

De kustlijn is prachtig! Door de klifkust van een meter of 30 a 40 is heb je een mooi uitzicht. Aan de bovenkant is een mooie boulevard aangelegd, met her en der parkjes. We hebben er een paar bezocht. De mooiste was het 'lovers-park', met mozaïekbankjes die aan het Gaudi-park in Barcelona doen denken. Susanne en ik voelden ons uiteraard erg thuis in dit park :-). In alle parken barst het van de beveiliging en politie, je hoeft je hier absoluut niet onveilig te voelen. Dat hebben we ons de hele dag eigenlijk niet gevoeld. Nadat we de kustlijn een stuk afgewandeld hebben dalen we af naar de oceaan. Aan de kust is het rustig, een paar surfers proberen nog een surfles aan ons te verkopen, maar we bedanken. Ik wil graag het water van de Stille Oceaan aanraken, vraag me ook niet waarom. Je ziet wel eens van de filmpjes in 'funniest home videos' waarbij mensen verrast worden door een hoge golf, vandaag is dat mij ook overkomen... In eerste instantie ging ik langzaam richting het water, maar elke keer haalde het water mij bij lange na niet, dus besloot ik wat grotere stappen te zetten, en toen... Het water kwam zo ongeveer tot aan mijn knieën, waardoor ook mijn schoenen in een keer vol stonden met water! Een lekker vooruitzicht als je nog een dag moet wandelen! Nadat ik mijn sokken het uitgewrongen en met een tissue mijn schoenen wat gedroogd heb kunnen we weer verder. Gelukkig zijn er geen foto's van.

We wandelen terug naar het noorden, in Miraflores is een archeologische site: Huanca Pucllana, een 6 hectare groot gebied vol met zongedroogde stenen, die in boekenkastopstelling een soort piramide vormen. Je mag het terrein alleen betreden onder begeleiding van een gids, de rondleiding is op zich wel aardig. Na het bezoek lopen we terug naar het Kennedyplein, ondertussen is het daar drukker en gezelliger geworden. Op het terras nemen hebben we het nog even over wat we nu eigenlijk van Lima vinden. We hebben al aardig wat mensen gesproken die aankomen in Lima en dan vervolgens snel doorreizen. Op zich is dat geen slecht idee. Je kan je prima een dagje vermaken in Miraflores en downtown Lima hebben we nog niet bezocht, maar we kunnen ons voorstellen dat je niet 2 of 3 dagen de tijd neemt om Lima beter te leren kennen. Morgenochtend vliegen we naar Arequipa, daar lees en hoor je hele andere verhalen over.

Vanavond hebben we op aanraden van de ervaringsdeskundige een Pollo-restaurant opgezocht, het was heerlijk :-), dus dat gaan we zeker vaker doen!!

• 20 Juli 2010 - 10:29

Josien:

Arequipa is ook veel mooier dan Lima. Mooi reis verslag hoor en de omgeveing komt me heel bekend voor. ma xx

• 20 Juli 2010 - 18:00

Pa:

Hallo Kanjers, Mooie dag om aan de nieuwe omgeving tijd en cultuur te wennen. En, als het koud is kruip je wat dichter tegen elkaar, altijd gezellig. Hier is her vandaag 32 graden. Het is maar dat je het weet. morgen nog warmer, 33 graden. Ik wou dat ik een een koeler land was, Peru misschien ? Ruilen......

• 20 Juli 2010 - 22:09

Carla Duin:

hallo Mark en Susan,
    Arequipa is veel mooier en warmer dan Lima. Als het goed is moet het daar zomers warmer zijn dan in Nederland (overdag). In Araquipa eten ze cuy (een soort cavia). Dit schijnt een delicatesse te zijn. Het lijkt mij dat Mark dat wel gaat proberen. Verder hebben ze daar een goede pizzeria genaamd Brunno en een goed restaurant La Posada del Puente. Groetjes Carla