Dag 7, 24 juli 2010 - Reisverslag uit Puno, Peru van Mark & Susanne - WaarBenJij.nu Dag 7, 24 juli 2010 - Reisverslag uit Puno, Peru van Mark & Susanne - WaarBenJij.nu

Dag 7, 24 juli 2010

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark & Susanne

25 Juli 2010 | Peru, Puno

Puno, 24 juli 2010

Vanmorgen stond de taxi om 7.30 uur voor ons klaar. De rit ging van het centrum van Arequipa naar het busstation. Het busstation had wel iets van een kleine luchthaven, eerst moet je inchecken en krijg je een soort boardingpass, vervolgens moet je de bagage afgegeven (welke netjes gelabeld wordt). Met je boardingpass moet je dan naar een klein hokje midden in de terminal om nog even belasting te betalen. Een half uur van te voren mag je 'pre-boarden' en mag je in een aparte wachtruimte wachten totdat de bus klaar is voor boarding. In de busterminal kwamen we de Amerikanen van de Colca Canyon weer tegen, ze namen dezelfde bus. De bus was trouwens enorm! Vier assen voor en vier assen achter. Ik had wel eens gehoord dat ze bestonden, maar nu reizen we ermee. De bus is erg luxe, we hebben veel beenruimte en halverwege de rit krijgen we zelfs een lunch geserveerd. De reisstijl van de chauffeurs is redelijk. Een enkele keer krijg ik hetzelfde gevoel als in China, bijvoorbeeld als er voor een blinde bocht (bergop) nog even ingehaald wordt. Niet voor niks wordt iedereen in de bus voor vertrek gefilmd door een steward.... Als het fout gaat, gaat de identificatie een stuk sneller.

De rit van Arequipa naar Puno duurt iets minder dan 5 uur en leidt door prachtige landschappen. De altiplano's zijn erg mooi en ook de dorpjes en steden die we passeren zijn de moeite waard. Tenminste, om er doorheen te rijden, niet om langer te bezoeken. Op het platteland kun je goed zien dat Peru nog een land in ontwikkeling is. Weinig huizen zijn echt af en behalve de hoofdwegen zijn de meeste wegen nog onverhard.

Na een kleine 5 uur zien we het Titicacameer voor het eerst, we rijden Puno binnen. Puno is duidelijk een minder mooie stad dan bijvoorbeeld Arequipa. In eerste instantie dacht ik dat dit vooral de buitenwijken zouden zijn, maar ook het centrum ziet er niet echt bijzonder uit. Na aankomst blijkt onze bagage al klaar te liggen, we lopen de busterminal uit en nemen een taxi naar ons hotel. Even inchecken en direct even de stad verkennen, we zitten weer midden in het centrum.

Nadat we de stad in wandelen merken we al snel dat we op 3800 meter hoogte zitten, het tempo gaat snel omlaag. Voor je het weet ben je buiten adem! We lopen even door de hoofdstraat en bezoeken daarna de straatmarkt. Erg leuk en een van de plaatsen waar weinig toeristen komen. Susanne koopt eerst een zakje pinda's en later nog een soort popcorn. De verkopers hebben een goeie dag, want we betalen (merkbaar) veel meer dan de 'locals', ach 28 eurocent voor een grote zak popcorn is nog niet verkeerd. Er zijn op de markt heel veel kraampjes en elke straat lijkt wel een specialisme te hebben. Zo is er een straat waar ze vooral schoenen verkopen, een straat voor kleding en een straat voor verse producten. Vanwege de zon is een groot deel overdekt met doeken, ook hieraan merk je dat er niet veel toeristen komen, ik moet ongeveer de halve markt gebogen lopen, af en toe uitgelachen door de marktkoopvrouwen. We proberen zo af en toe wat locals op de foto te nemen, maar zonder dat het heel opzichtig is. Als Susanne net buiten de markt 2 kleine kinderen op de foto wil nemen begint de oudere zus heel hard om haar moeder te roepen. Wij wandelen langzaam weg, maar het geroep blijft aanhouden. Susanne besluit om even terug te wandelen (met wat geld in haar hand), waar moeder ondertussen aangewandeld komt. Moeder lacht en zwaait vriendelijk, het geld houden we dus in de kontzak, voor je het weet besluiten deze kinderen om hier een carrière van te gaan maken en dat zou zonde zijn. Er worden hier al genoeg kinderen uitgebuit, zoals kleine kinderen die met weegschalen langs de weg zitten.....zielig.

We hebben vanavond een pizzeria in Lima-straat uitgezocht. De pizza´s waren op zich wel oké, maar smaakte niet echt naar pizza. Blijkbaar zijn we (of ik) in de canyon voldoende gewend aan de hoogte, tot nu toe hebben we nergens last van. Een goede reden om niet aan de coca-thee, maar om een een andere heerlijk Peruaans drankje te bestellen: Cusquena! A su salud!!

• 25 Juli 2010 - 09:51

Irene:

Hi Mark en Sussane,Ik geniet weer van jullie verhalen, heerlijk! en dat jullie genieten van de mensen en natuur. Vandaag zondag 25 juli staan wij in de finale van Swaeg open. Cees met gaat Cees met je moeder in de 8 en je vader met mij en de 7. Je kunt ons volgen via www.toernooi/nl
    Jongens, goeie reis en zorg goed voor jezelf!

• 25 Juli 2010 - 11:12

Gerda:

Hoi Mark en Susanne, wat een belevenis weer zo'n reis naar Peru en Bolivia!!! Volg jullie met de mooie verslagen van Mark, je kunt wel zien welk beroep hij heeft, ha, ha!!! En ik zou toch maar ff uitkijken met die rare beesten op je bord, hou het maar bij kip hoor Susanne!!! dikke kus van Gerda.En nog veel plezier.

• 25 Juli 2010 - 20:50

Carla Duin:

Hoi Mark en Susan,
    Ik lees net in mijn reisdagboek van peru dat een glucosetabletje in de thee goed is tegen hoogteziekte en zeker tegen de hoofdpijn. Wij kregen ditvan een ober en bij ons werkte het. Groetjes Carla