dag 20, 6 augustus 2010 - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Mark & Susanne - WaarBenJij.nu dag 20, 6 augustus 2010 - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Mark & Susanne - WaarBenJij.nu

dag 20, 6 augustus 2010

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark & Susanne

07 Augustus 2010 | Peru, Cuzco

Cusco, 6 augustus 2010

Na het ontbijt vanmorgen besloten we om eerst een bekende archeologische plek in de directe omgeving van Cusco te gaan bekijken: Sacsayhuaman. Sacsayhuaman vormt de kop van de poema, de oppervalktevorm die de Inca's vroeger aan Cusco als hoofdstad van het Inca-rijk wilde geven. Over wat het precies is zijn de bronnen verdeeld; onze reisgids geeft aan dat het een fort is, onze gids gaf aan dat het een tempel is, absoluut geen fort. Zeg het maar... In ieder geval is het bouwwerk indrukwekkend. Je kan vanuit Cusco op zich redelijk gemakkelijk naar Sacsayhuaman toe wandelen, maar vanwege het hoogteverschil is de taxi een goed alternatief voor de heenweg. Daarbij komt dat je voor 6 Solles (1 sol = 28 cent) boven bent met een Deawoo-taxi, die zijn extreem klein en hebben ongeveer 10 pk, maar zijn grappig om te nemen.

Eenmaal boven moeten we even slikken van de toegangsprijs (70 Solles p.p.) voor Sacsayhuaman. Uiteraard gaan we gewoon naar binnen en maken gebruik van een van de gidsen die zich aanbied. Het is een bijzondere locatie, drie 'verdiepingen' van ongeveer 10 meter hoog, opgetrokken uit grote stenen die zo gevormd zijn dat ze exact in elkaar passen. Het is onvoorstelbaar dat dergelijke bouwwerken honderden jaren geleden gebouwd zijn. Alleen al het verplaatsen en plaatsen van zulke stenen moet al een immense opgave geweest zijn, maar ook de stenen op deze manier in elkaar laten vallen is ongelofelijk. Na de rondleiding van ongeveer een uur genieten we nog even van het uitzicht op Cusco, een stad die het voornamelijk van het toerisme moet hebben. De stad van boven is mooi om te zien en ook het vliegveld is boeiend. De manier van landen van de vliegtuigen hier doet ons heel sterk denken aan de landing in La Paz, met een bocht van 180 graden vlak voor de landing. We zullen het zelf volgende week ook nog eens meemaken als we via Cusco van het tropisch regenwoud naar Lima vliegen.

Na Sacsayhuaman bezoeken we ook het Jezusbeeld, niet ver van Sacsayhuaman. Het levert een paar mooie plaatjes op en ook een bezwete rug. Voor het eerst deze vakantie is het namelijk echt warm, wat absoluut niet vervelend is. Op weg naar boven maakte we gebruik van een taxi, naar beneden wandelen we. Het blijft leuk om zo een beetje door de stad te lopen en te zien wat er allemaal om je heen te zien is. Niet alleen in Bolivia is het soms onrustig op straat, ook hier in Peru leeft er wel een en ander. Als we aankomen op het Plaza de Armas wordt hier ook actie gevoerd. Het kost wat moeite om te weten te komen waar het nu precies om gaat. Het blijkt om de gasprijzen te gaan. Die blijken hier erg hoog te zijn, terwijl hier in de omgeving toch gas gewonnen wordt. De Peruanen hier kunnen echter nog wat leren van de Bolivianen, want het gaat er heel vriendelijk aan toe.

Na de lunch bezoeken we het Museo Inka, over de historie van de Inca-cultuur. Het museum heeft de grootste collectie houten inca bekers (gaaaap) ter wereld. Haha, nee hoor, het is best een interessant museum. Vooral de mummies die tentoongesteld zijn, zijn apart om te zien. Ook apart is de kaart van Europa met in verhouding het oppervlak van het Incarijk, wat echt enorm is. Ik had er en foto van, maar werd gesnapt. Ik moest de foto en alle eerder gemaakte foto's in het museum verwijderen. Gelukkig lette de beveiligingsmedewerker niet echt goed op en kon ik bijna alle foto's behouden.

Aan het einde van de middag hebben we nog even op het Plaza de Armas in het zonnetje gezeten. Vanavond hadden we een afspraak met de gids van morgen. We krijgen een 'briefing' over de Inca-trail die we (voor een gedeelte) gaan lopen. In tegenstelling tot wat wij verwachten dalen we eerst een meter of 1.000 voordat we uitstappen. In ieder geval in mijn gedachten zouden we eerst nog verder moeten stijgen om Machu Picchu te bereiken.... Het lijkt op het eerste gezicht mee te vallen. We zullen zien :-).

Om verdere kritiek te voorkomen is vanavond ook 'de baard' verwijderd ;-)

• 07 Augustus 2010 - 06:40

Carry:

indrukwekkend allemaal hoor.

• 07 Augustus 2010 - 07:27

Josien:

Komt me bekend voor, maar heel mooi om te zien. ma xx

• 07 Augustus 2010 - 20:03

Pa,:

Hoi Kanjers.

Is het uiteindelijk allemaal goed gekomen. Wie veel reist kan mooie verhalen vertellen.

Blij dat Cusco ook aan jullie verwachting voldoet. Het is ongelooflijk als je ziet hoe de stenen van dat formaat op elkaar zijn gestapeld. En nog meer indruk maakt dat tussen de naden nog geen millimeter ruimte zit. De gehele omtrek van de grillige stenen past perfect. Men weet nu nog niet precies welke methode de Inca's hier voor gebruikt hebben. Sommigen houden het op "hulp van buiten af". Ja, ja.

Heel veel plezier met de wandeling over het Inca trail. Had graag meegelopen.

Nu even serieus. Hier in Nederland gaat alles goed. Het regent, we hebben nog geen kabinet, we gaan meer dan 18 miljard bezuinigen, Twente heeft zijn eerste wedstrijd tegen Roda gelijk gespeeld, er varen boten met homo,s door de Amsterdamse grachten, Karsten Groothandel is failliet en de kermis in Hoorn gaat van start.

Wat je al niet mist als je in Zuid Amerika bent... Geniet er maar van.
    Liefs Pa.

• 09 Augustus 2010 - 03:27

Stefan:

mogguh vakantie gangers.
    was weer leuk om te lezen. ik ga weer te werk. mijn vakantie zit er op :S