Vic. Falls naar Hwange Park - Reisverslag uit Harare, Zimbabwe van Mark & Susanne - WaarBenJij.nu Vic. Falls naar Hwange Park - Reisverslag uit Harare, Zimbabwe van Mark & Susanne - WaarBenJij.nu

Vic. Falls naar Hwange Park

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark & Susanne

27 Juli 2011 | Zimbabwe, Harare

27 juli 2011

Wat zijn we nu op een fantastische plek terecht gekomen! Werkelijk ongelofelijk!!

Vanmorgen werden we wakker in Victoria Falls. Nog eenmaal het full English breakfast en de transfer naar het vliegveld stond op het programma. Wij denken: 10.30 uur vliegen, laten we maar om 9.00 uur aanwezig zijn; hier hoeft dat duidelijk niet. We waren dus keurig op tijd aanwezig. Toen we het vliegveld binnen wandelde vroeg de mevrouw aan de informatiebalie met wie wij zouden vliegen: Solenta Aviation. Die was nog niet aanwezig... We gingen rustig zitten en verplaatsten ons later naar de coffeeshop voor een kopje koffie. Om 10 uur toch maar weer terug en vragen of Solenta al aanwezig was. Helaas niet. Een jongen van de bagageafhandeling wist te melden dat “ze meestal om 11 uur aanwezig zijn, als ze betaald hebben (startgeld) dan zou hij ons wel roepen... Uiteindelijk was de piloot van Solenta Aviation om 10.45 uur aanwezig. Hij kwam ons zelf halen en we liepen met z'n drieën naar het vliegtuig. Bij het verlaten van de terminal vroeg ik nog stoer: “Which one is yours?”, het bleek de kleinste in de rij te zijn :-).

Na het instappen in de Cessna kregen we de veiligheidsinstructie: Susanne, wil jij de hendel van de deur even naar beneden doen? Ik mocht voorin naast de piloot zitten, met de koptelefoon op kon ik met hem mee luisteren naar de toren van de luchtverkeersleiding. Het was een geweldige vlucht, met z'n drieën in zo'n klein vliegtuigje. De turbulentie was wel behoorlijk heftig. Nadat we wat hoger gingen vliegen werd dat gelukkig minder, we werden allebei namelijk al luchtziek. Willen jullie de grote mijn van Hwange ook nog even zien? Dan vliegen we wel even om... Na een kleine 40 minuten landen we op Hwange Airport, aan de rand van het Nationale Park. De piloot brengt ons naar het hek van het platform, de mevrouw van het vliegveld begeleidt ons door de aankomsthal en daarna zijn we buiten en staan de mensen van Ivory Lodge op ons te wachten.

Na een korte rit komen we aan in de lodge. Onderweg stoppen we nog een paar keer voor wat wildlife. De lodge ziet er geweldig uit, simpelweg prachtig. Na een paar plichtplegingen (we blijken de komende dagen de enige aanwezigen te zijn), gaan we naar onze boomhut. Misschien worden de superlatieven vervelend, maar zo mooi hebben we nog nooit verbleven!!! GE-WEL-DIG!! Zo mooi! Als we de spullen hebben weggebracht en rond hebben gekeken gaan we op ons balkon van het uitzicht genieten. Bij de poel voor onze boomhut zitten bavianen en antilopen. We gaan lunchen. Terwijl we aan het eten zijn zien we de eerste olifanten aankomen bij de poel. Snel het eten op eten in de zogenaamde 'Hide' zitten, kijken en genieten. De olifanten drinken wat en gaan daarna op zoek naar calciumrijke grond. Ze staan op nog geen 3 meter bij ons vandaan! Niet een, maar een hele kudde. We kijken onze ogen uit!

Om drie uur hebben we onze eerste 'game-drive'. Game is hier de naam voor alle wilde dieren. De drive duurt zo'n 3,5 uur. Echt heel spectaculair wordt het niet, maar we zien wel olifanten, zebra's, buffels, een dooie olifant, vogels en bavianen. Maar ja, als je net op 3 meter van een olifant hebt gestaan... Je raakte snel verwend :-)

Bij terugkomst in de logde staat er een nieuwe kudde olifanten bij de poel. We gaan weer kijken. Ze komen nu nog dichter bij de Hide. Sommige steken zelfs hun slurf uit om even bij ons te ruiken. Het is fascinerend, zulke prachtige beesten en zo dichtbij!

Na het eten, wat we samen met de director en manager hebben (we zijn toch de enige gasten), zitten we nog even bij het kampvuur voordat we naar de boomhut gaan. De poel is 's avonds verlicht en vanuit ons bed kunnen we zo op de poel kijken. Het schijnt ook 's nachts een komen en gaan van wilde dieren te zijn. Het karkas van een door 7 leeuwen gegrepen buffel, waar vanmiddag de gieren nog aan het vreten waren, ligt er nog!