Hwange game-drive - Reisverslag uit Harare, Zimbabwe van Mark & Susanne - WaarBenJij.nu Hwange game-drive - Reisverslag uit Harare, Zimbabwe van Mark & Susanne - WaarBenJij.nu

Hwange game-drive

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark & Susanne

30 Juli 2011 | Zimbabwe, Harare

28 juli 2011

Vanmorgen viel het opstaan niet mee. Niet alleen de tijd (6.30 uur) was een probleem, ook het feit dat wij op een verwarmd matras lagen, terwijl het buiten het bed circa 3 graden boven nul was. Het is hier namelijk winter, wat wij vooral aan de nachttemperatuur merken. De locals merken het ook aan de dagtemperatuur, zij lopen tot ver in de ochtend (18-19 graden Celsius) met muts, sjaal en handschoenen!

Na wederom een full English breakfast (we vragen ons af wanneer dat precies gaat vervelen), staat onze jeep klaar voor een dag lang game-driven, op safari dus. Peter, onze chauffeur en gids, neemt ons vandaag mee naar het Hwange National Park. Hwange spreek je trouwens uit als Wengie, maar dat terzijde. Wij zitten met onze lodge net buiten het park, niet dat dit veel uitmaakt overigens, om het park staan geen hekken en alle dieren die in het park lopen komen ook bij onze lodge langs.

Het eerste deel van de game-drive hebben vooral moeite om het warm te krijgen; we zitten in een open jeep, iets hoger dan Peter en krijgen de wind dus vol in ons gezicht. Daarbij komt ook nog eens dat we geen beest zien.... De eerste kudde buffels is dan ook een verademing: even geen rijwind en de eerst dieren! Gisteren hadden we ook buffels gezien, maar dan ver weg, nu staan we er letterlijk tussen. Mooi kan je ze niet noemen, indrukwekkend wel. We vervolgen onze trip richting Hwange Park.

Eenmaal in het park zelf valt de opbrengst in eerste instantie ook tegen. We weten ondertussen dat als Peter over vogels begint (“kijk een mooie Botswana-bird”), dit meer is om toch nog wat te vertellen; het is anders blijkbaar te lang stil. Op een doorgaande weg besluit Peter om plotseling rechts af te slaan. Onze dag zou snel veranderen!

Na een paar minuten rijden komen we bij een poel. In de poel staat een olifant, geknield in het water. Voor ons staan zo'n 20 gieren klaar. Als we wat langer kijken zien we dat de olifant dood is, met naast hem 2 leeuwen. Of ze iets met het doden van de olifant te maken hebben weten we niet, maar ook de leeuwen hebben we nu gezien. We rijden nog wat heen en weer. Omdat de olifant nog slagtanden (= ivoor, = duur, = gewild) heeft, wil Peter een ranger informeren. We rijden verder. Al snel komen we zebra's en giraffen tegen, een prachtig gezicht! Snel een paar foto's nemen, ze blijven namelijk niet geduldig wachten maar willen zo snel mogelijk op veilige afstand komen. Na 10 minuten komen we bij het huisje van een ranger. Peter neemt ons, de ranger en zijn AK-47 mee terug naar de olifant. Als we aankomen is er van de leeuwen geen spoor meer, maar als we verder rijden zien we een paar donkere plekken onder een bosje: 1 leeuw en 2 leeuwinnen houden ons scherp in de gaten! De Kalasjnikov van de ranger geeft opeens een veilig gevoel! Zonder veel te doen rijden we terug. De olifant ligt er zo te ruiken al een paar dagen en er zijn geen schotwonden te zien.

De rest van de dag wordt het gemis van de ochtend dubbel en dwars goed gemaakt. Ik zal niet alles noemen, maar we hebben onder andere steenbokken, zebra's, giraffen, buffels, olifanten, antilope, struis- en andere vogels gezien. Het was prachtig en het was moeilijk om er genoeg van te krijgen! Super, simpelweg super!

Vlak voor terugkomst bij Ivory Lodge kapt onze jeep ermee, letterlijk in het zicht van de lodge. Omdat het niet veilig is om te lopen, worden we even opgehaald. Al die klappen van de zandwegen hebben hem toch genekt aan het einde van de dag.

Zo meteen op voor het avondeten. Terwijl ik de laatste zinnen type, komt er weer een nieuwe kudde olifanten bij de lodge aan lopen... Het blijft een fantastisch stukje aarde!