Hwange naar Bulawayo - Reisverslag uit Harare, Zimbabwe van Mark & Susanne - WaarBenJij.nu Hwange naar Bulawayo - Reisverslag uit Harare, Zimbabwe van Mark & Susanne - WaarBenJij.nu

Hwange naar Bulawayo

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark & Susanne

30 Juli 2011 | Zimbabwe, Harare

30 juli 2011

Toen we vanmorgen wakker werden waren de medewerkers van de lodge bezig om het elektrische hek rond de lodge te herstellen. Op het hek staat 9000 volt, genoeg om de meeste dieren af te schrikken. Zoals ik gisteren al aangaf beloofde de avond veel goeds en dat kwam inderdaad. Net voor zonsondergang kwam er een kudde van zo'n 100 buffels aanwandelen. In eerste instantie bleven ze rond de waterpoel, maar al grazend kwamen ze steeds dichter bij het hek. Toen wij 's avonds na het eten rond het kampvuur zaten, braken ze door het hek. Het hek is dicht bij de grond, de buffel komen grazend aan, kijken omhoog en nemen dan meteen het hek mee. De horens zijn gevoelloos, dus het is een flits en ze zijn binnen. En inderdaad, ze waren binnen...

Vanmorgen konden we rustig aan doen. We zouden om 11 uur opgehaald worden en hadden geen bijzondere activiteiten gepland. Dus eerst lekker uitslapen, ontbijten en relaxen. In eerste instantie was het nog behoorlijk koud op het balkon, maar als de zon er eenmaal is warmt het heerlijk op. Susanne schiet ondertussen lekker op in haar boek (pagina 226 van de 443) en ik bekijk de poel. Niet heel veel actie, de krokodillen zijn weer zichtbaar, de schildpadden zitten op hun tak in de zon en na een tijdje komen er zo'n 20 bavianen uit het bos. Het blijft toch gewoon een prachtig gezicht!

Om 10:20 uur blijkt de chauffeur er te zijn. We pakken onze spullen en nemen afscheid. Voor de boeg: 287 kilometer (of K zoals ze hier zeggen) naar Bulawayo. De chauffeur heeft er zin in vandaag. De snelheid loopt soms op tot 150 kilometer per uur, maar gelukkig zijn dat uitzonderingen. De gemiddelde snelheid ligt vermoedelijk zo tussen de 110 en 120, nog steeds niet mis, maar op zich niet heel onveilig. De weg is op zich goed, als je de kanten een beetje mijt. Langs de kanten heeft het asfalt plaatsgemaakt voor gaten en 'potholes'. Om 13.30 uur komen we aan bij ons hotel in Bulawayo.

Na het inchecken wandelen we de stad in. Ik moet zeggen dat dit vooral voor mij een echte cultuur shock was. Oké, we zijn in Victoria Falls geweest, maar dit is een echte grote stad met 1,3 miljoen inwoners en het is zaterdag dus er zijn behoorlijk wat mensen op straat. Het voelt gewoon een beetje vreemd allemaal.... We wandelen door de stad naar het Natuur Historisch Museum, net iets buiten het centrum van de stad.

Bij aankomst blijkt de toegangsprijs het afgelopen jaar verdubbeld te zijn, we betalen $10 p.p.. Wat overigens zo-ie-zo apart is, is dat locals een andere prijs hoeven te betalen dan buitenlanders, stel je voor dat ze dit bij het van Gogh museum zouden doen! Hier blijkt het heel normaal. Het museum zelf is wel aardig, maar vooral een beetje vergane glorie. We kunnen ons voorstellen dat het vroeger een bijzondere plek geweest moet zijn. Na ruim een uur willen we gaan. De mevrouw aan de balie verbaasd zich over onze snelheid: “have you seen everything upstairs?”. We bezoeken ook de laatste expositie en gaan terug richting het hotel. We willen voor het donker binnen zijn, iets wat algemeen geadviseerd wordt. We slapen vanavond in de Bulawayo Club, een voormalig gentlemen's club in het centrum van de stad. In het hotel hangt de sfeer van 100 jaar terug. Ook de muziek in het restaurant is hier op afgestemd, alleen soms afgewisseld met John Denver (Susanne denkt terug aan vroeger toen ze de muziek thuis vaak hoorde...).

We hebben ons reisprogramma enigszins aangepast. Morgen gaan we Bulawayo toch weer verlaten, de stad is wel mooi, maar om hier nu nog twee complete dagen te zitten lijkt na een middag al wat veel. We gaan richting de natuur, nog een dag genieten van het natuurschoon van Zimbabwe!

• 31 Juli 2011 - 08:15

Josien:

Het is zoveel informatie dat ik het eerst allemaal moet verwerken.
    Maar het is een heel mooie verhaal.
    Olifanten hebben wij ook van heel erg dicht bij gezien, zodat ik ze voor heel mijn leven heel goed weet hoe ze er van dicht bij uit zien.

Gr. josien

• 31 Juli 2011 - 11:29

Paul & Marijke:

Jaloezie, heeft zojuist een nieuwe betekenis gekregen,

Mark je heb een nieuwe klus als je terug bent van je vakantie. Wij zijn zo onder de indruk dat we onze bestemming voor volgend jaar al weten.

Groetjes Paul en Marijke

• 31 Juli 2011 - 11:33

Coen En Ger:

Hallo Mark en Susanne

Van Paul en Marijke moesten we jullie reisverslagen lezen en het ziet er echt heel indrukwekkend uit.

Maar wij gaan over 1 week naar Rovinj, ook leuk toch?

Nog veel plezier

Groeten uit Spankeren

Coen en Ger

• 31 Juli 2011 - 18:30

Pa:

Hoi Kanjer,

Eerst maar een geintje.

De eerste vlucht in een Chessna is jullie niet meegevallen. Maar het kan erger.
    Maar hier in West Friesland won een boertje ooit eens een prijsvraag met als hoofdprijs een vlucht over Hoorn, met een Chessna. Toen hij net opsteeg riep hij, " had ik wel verwacht" , toen hij vloog riep hij tegen de piloot, " heb ik wel gedacht". " We gaan een looping doen, zij de piloot". Hierna zij het boertje " had ik niet verwacht ". Vraagt de piloot. " wat bedoel je nu met " had ik wel verwacht, had ik niet verwacht". Als antwoord zei het boertje. " Dat ik het in mijn broek zou doe had ik wel verwacht, maar dat ik het in mijn nek zou krijgen had ik niet verwacht".....

En wat betreft het bezoek aan de school.
    Ik ken het gevoel van onmacht. Maar zo graag willen dat ongemotiveerde schoolkinderen in Nederland met eigen eens konden zien wat kinderen in een derde wereld land er voor over hebben om naar school te mogen. Ouders hebben er alles voor over, Kinderen vertrekken heel vroeg van huis, zonder ontbijt. Lopen kilometers naar school en zijn zeer gemotiveerd, met alle beperkte middelen die ze hebben. Intrensiek gemotiveerd. Niks, " voel me niet lekker", " ben moe" en " moet ik dat allemaal doen".
    Als je niks hebt wil je er alles aan doen om daar uit te komen...

Veel plezier op de Veluwe

Liefs Pa