Gweru - Harare - Reisverslag uit Harare, Zimbabwe van Mark & Susanne - WaarBenJij.nu Gweru - Harare - Reisverslag uit Harare, Zimbabwe van Mark & Susanne - WaarBenJij.nu

Gweru - Harare

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark & Susanne

05 Augustus 2011 | Zimbabwe, Harare

5 augustus 2011

Vanmorgen stonden we op na een onrustig nachtje. Opnieuw waren de wilde dieren actief. Eerder dachten we dat het hitsige zebra's waren, maar na enig navragen bleken het de leeuwen te zijn die elkaar aansteken in hun nachtelijke escapades. Het is het domino-effect: een leeuw begint, waarna steeds nieuwe leeuwen in het gebrul meegaan. Naast de leeuwen hadden we ook 'last' van wat wij Afrikaanse kalkoenen noemen. De echte naam is helmeted guineafowl, maar beter bekend als de domme vogel uit Ice Age. De beesten zijn de hele nacht rond onze tent bezig en maken ons af en toe wakker.

Vanmorgen hadden we een vroeg ontbijt, we moesten om 9.00 uur bij de Chicken Inn in Gweru staan voor onze transfer met City Link naar Harare. De bus vertrekt mooi op tijd, we gaan even lekker zitten voor de 5 uur durende busreis. Rond een uur of 2 komen we aan in Harare, de hoofdstad. Het vinden van een taxi is absoluut niet moeilijk, ze dringen zich zo'n beetje aan je op. Ik kies er een uit, die ik ook direct ondervraag over de mogelijkheid van een transfer naar Mutare. Morgen willen we verder reizen naar Mutare, aan de grens met Mozambique, maar hoe dat precies moet weten we niet. Meer informatie hierover was niet te vinden. De taxi-chauffeur maakt ons duidelijk dat we ons nergens zorgen over hoeven te maken, er schijnen vele bussen die kant op te gaan en anders wil hij ons wel brengen.. Hij mag ons eerst naar ons hotel brengen.

Na nachten in de kou zitten we vanavond luxe; we hebben een kamer gereserveerd in het Crowne Plaza. Na aankomst blijkt al redelijk snel dat de standaard hier wel lager is dan bijvoorbeeld in Europa, maar in ieder geval hoeven we geen kou te lijden als we vannacht het bed uit moeten om naar de wc te gaan!

Na het inchecken bellen we eerst met LAM, de Mozambikaanse luchtvaartmaatschappij. De vlucht van dinsdag moet namelijk nog herbevestigd worden. Herbevestigen kennen wij eigenlijk ook niet meer, maar dient hier absoluut nog te gebeuren, anders is je ticket op het vliegveld straks niks waard. Na het telefoontje besluiten we om de stad maar eens te gaan verkennen. De reisgids is niet echt positief over deze stad en dat blijkt eigenlijk wel waar te zijn.

Harare heeft wel een knap centrum, maar de winkels zijn zeker niet van het niveau dat wij gewend zijn. We wandelen de straten over en bekijken hoe het leven er hier aan toe gaat; dat blijkt vooral rustig te zijn. Susanne wil nog graag een Engelstalig boek kopen, echter lukt dat niet in de boekwinkels die wij bezoeken. In deze boekwinkels liggen veel tweedehands boeken, religieuze literatuur en schriften voor school. Na een paar bezoeken geven we het op.

De zon begint al onder te gaan wanneer we weer richting het hotel wandelen. Het hotel ligt aan een van de grootste parken van de stad, een park dat we willen bezoeken. Omdat de reisgids aangeeft dat het park bekend staat om verkrachtingen en overvallen wandelen we eerst maar even langs het hotel. De receptie is heel duidelijk: the park is not safe. Oké, geen park dus... We gaan op tijd naar onze kamer, aangezien we gratis internet hebben kunnen we bv. het nieuws even bijlezen.

We eten vanavond in het hotel, na zonsondergang de stad in gaan wordt ons afgeraden. Als ik de kans krijg om krokodil te eten, kan ik dat niet nalaten. Twee jaar geleden hond, vorig jaar cavia en dit jaar krokodil; volgens mij een mooi lijstje! Ik moet zeggen dat de krokodil niet heel sterk van smaak is, eigenlijk is het behoorlijk saai eten. Ach ja, je kan niet alles hebben.

Morgenochtend reizen we verder richting Mozambique, Mutare is de volgende stop! Ondanks dat we niet heel lang in Harare zijn, vinden we dat beide niet erg. Heel veel heeft Harare een toerist niet te bieden...

• 06 Augustus 2011 - 07:54

Stefan:

check.

• 22 Februari 2013 - 13:18

Kareltje:

wat is de officiele namen van harara ?????????????????????????