Beira verkennen - Reisverslag uit Beira, Mozambique van Mark & Susanne - WaarBenJij.nu Beira verkennen - Reisverslag uit Beira, Mozambique van Mark & Susanne - WaarBenJij.nu

Beira verkennen

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark & Susanne

10 Augustus 2011 | Mozambique, Beira

08 augustus 2011

Vanmorgen, na een bescheiden ontbijt, zijn we richting het centrum van Beira gewandeld. In eerste instantie wilde we het kantoor van LAM (de Mozambiquaanse luchtvaartmaatschappij) bezoeken. Eerder deze week had ik onze vlucht herbevestigd, maar een bevestiging via mail kregen we niet. Bij aankomst bleek ook waarom: onze vlucht van morgen is geannuleerd... De eerste echte tegenslag deze vakantie. De vlucht van dinsdag is gecanceld, maar we konden worden omgeboekt naar de vlucht van woensdag. Veel vertrouwen hebben we er nog niet in, morgen bezoeken we het kantoor toch nog keer.

Na het bezoek aan LAM lopen we een beetje chagrijnig de straten van Beira weer op. De reputatie van Beira is namelijk niet zo dat je hier voor je plezier even een paar dagen gaat rondwandelen. Het is niet anders...

In Victoria Falls hebben we ansichtkaartjes gekocht, maar nog steeds hebben we ze niet gepost. In Harare en Mutare waren de postkantoren dicht, dat schoot niet op. Dan moest het hier. We zoeken ons een paar keer een ongeluk, het vinden van een postkantoor lukt echter niet. In de boeken die wij hebben staat aangegeven waar ze zouden moeten zitten, maar helaas... We geven het op een gegeven moment op en besluiten om de stad te gaan verkennen. Kort nadat we de stad binnen lopen zien we een Barclays-bank, we hebben nog geld nodig. Blijkbaar zijn we niet de enige, er staat een enorme rij voor de pinautomaat! Niet alleen bij deze bank, bij alle banken staan gigantische rijen. Geen idee waarom... We gaan in de rij staan. Vlak voordat we aan de beurt zijn stoppen beide automaten ermee. Omdat we al zo lang in de rij staan besluiten we om te blijven. Het duurt uiteindelijk een minuut of 20 en dan zijn beide weer online en kan het pinnen weer beginnen. Ze zullen de automaten wel van nieuw geld hebben voorzien..

Na het pinnen struinen we de straten van Beira af. Je kan veel van het centrum van Beira zeggen, mooi is het zeker niet. Er staan heel veel vervallen gebouwen, de straten zijn kapot, er ligt heel veel afval (wat ook gewoon van het balkon gegooid wordt) en de stank is soms niet te harden. Gezellig..! We vinden na wat rondlopen een terras op een van de pleinen. We bekijken vanachter een glas cola hoe de mensen aan ons voorbij trekken. Ook op het terras proberen straatverkopers ons spullen aan te prijzen: landkaarten, atlassen, tassen, schoenen, tomaten, aardappels en zonnebrillen; het komt allemaal voorbij.

Als we op een geven moment genoeg gezien hebben lopen we via de koloniale wijk terug naar ons Guest House, wat achteraf toch nog in een redelijke wijk blijkt te liggen. Redelijk is uiteraard een relatief begrip, in Nederland zou je in deze wijk je auto waarschijnlijk niet willen verlaten. Na een korte tussenstop lopen we weer naar de boulevard. Als we daar ook even gezeten hebben, besluiten we door te lopen naar een restaurant, zo'n drie kilometer verder op. Hier blijven we om de zonsondergang te bekijken, die hier trouwens al om 17.15 uur is, en om wat te eten. De taxi brengt ons weer veilig terug naar het hotel.

Het is nog even de vraag wat we morgen gaan doen, in ieder geval eerst even lekker uitslapen :-).