Van Beira naar Pemba - Reisverslag uit Pemba, Mozambique van Mark & Susanne - WaarBenJij.nu Van Beira naar Pemba - Reisverslag uit Pemba, Mozambique van Mark & Susanne - WaarBenJij.nu

Van Beira naar Pemba

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark & Susanne

10 Augustus 2011 | Mozambique, Pemba

10 augustus 2011

(omdat we in Beira geen internetverbinding hadden, vandaag pas de verslagen van de afgelopen dagen)

De wekker ging voor de verandering vanmorgen eens erg vroeg: 5.30 uur begon de dag. Een uur later reden we met een taxi richting het vliegveld van Beira. Dat was misschien wat vroeg, maar we wilde alles uitsluiten wat kon gebeuren om de vlucht te missen. Eerder hadden we in Bulawayo ook al meegemaakt dat een bestelde taxi niet kwam opdagen, op tijd weg dus.

Als we op het vliegveld aankomen is het heel erg rustig, we zijn de eerste passagiers van vandaag zo te zien. Behalve een paar schoonmakers is er nog niemand. Geeft niet, we nemen rustig plaats en wachten totdat het inchecken gaat beginnen. Dat is om 7.30 uur. Het gaat er weer lekker Afrikaans aan toe, zullen we maar zeggen... Eerst alle bagage door een scanner, zelf ook door een scanner die afgaat maar waar niemand naar omkijkt en dan naar de incheckbalie. O ja, ik moet de batterijen van mijn zaklamp nog omdraaien voordat we verder gaan!? We checken in en krijgen onze boardingpassen! Yes, het gaat echt gebeuren! Snel naar een restaurant voor het ontbijt wat we geskipt hadden in het Guest House en naar de 'vertrekhal'. Weer een scanner, nu met politie en nu moeten ook de zakken leeg. Dat de beveiliging ook hier een wassenneus is blijkt wel doordat ongeveer alle mensen die eerst gescand zijn, zo weer naar buiten en weer naar binnen wandelen. Het zal allemaal wel, we vliegen naar Pemba!

Iets na 9 uur vertrekken we. Het is geen groot vliegtuig, maximaal 30 passagiers. We maken een tussenstop in Nampulo. Nu hebben wij al heel wat landingen meegemaakt, deze landing was verre weg de aller aller beroerdste! Het begon al bij het dalen: het vliegtuig schudde en had veel last van turbulentie. Bij de landing kwamen we letterlijk met een klap op de landingsbaan terecht, om daarna weer te vliegen en te landen. We sprongen werkelijk de landingsbaan over!! Iedereen moet het vliegtuig uit en na 15 minuten mochten de passagiers naar Pemba weer instappen.

Ook het landen in Pemba ging niet heel erg soepel, wel beter dan in Nampulo overigens. Nog even op de bagage wachten en we wandelen het vliegveld uit. Een mevrouw van Pemba Dive and Bush Camp staat ons op te wachten. Een van de eerste dingen die ze verteld is de afkorting van LAM-airlines in de volksmond: Late And Maybe... Dat hadden wij ook ervaren!

Het camp waar wij verblijven ligt op een steenworp van het vliegveld, net buiten Pemba zelf. We zitten in een lodge, aan het strand van de baai van Pemba, de Indische Oceaan dus. De palmbomen, het hagelwitte strand, het mangrovebos in de zee en het blauwe water maken het plaatje compleet! Prachtig is het hier! En de temperatuur is ook super!

Na een korte rondleiding kleden we ons snel om en gaan heerlijk in de zon zitten. Voor de afkoeling wandelen we af en toe even het warme water in. Ik denk dat het wel gaat lukken om ons hier tot maandag te vermaken 8-)!

• 10 Augustus 2011 - 15:49

Mart , Jose:

He blij dat jullie weer in de lucht zijn.
    Ik heb net de verslagen gelezen het is en blijft ook een avontuur hoor.
    Geniet lekker van de zon en de zee. ( er zitten toch geen haaien he )

Groet en xxxx Pap en Mam

• 10 Augustus 2011 - 18:41

Marijke & Paul:

Goed om weer wat te horen van jullie :)
    Erg leuke verhalen allemaal. Geniet er nog lekker van.

Groetjes ons