Samarkand - Reisverslag uit Samarkand, Oezbekistan van Mark & Susanne - WaarBenJij.nu Samarkand - Reisverslag uit Samarkand, Oezbekistan van Mark & Susanne - WaarBenJij.nu

Samarkand

Blijf op de hoogte en volg Mark & Susanne

02 Augustus 2012 | Oezbekistan, Samarkand

2 augustus 2012

De dag staat vandaag in het teken van twee dingen: Samarkand en onze stoelgang... Zo te merken is er gisteren of eer-gisteren iets te 'medium' geweest, want halverwege de nacht worden we alle twee gewekt door het geluid van onze eigen darmen. Het is lange tijd goed gegaan, maar we moeten er nu echt aan geloven.

Na een sanitaire stop, het ontbijt en weer een sanitaire pauze wandelen we de stad in. Omdat we 1 hele dag in Samarkand hebben, willen we de hoogtepunten meepakken. Het voordeel voor toeristen in deze stad is dat vrijwel alle belangrijke punten in een park zijn samengebracht, of beter gezegd: er is een park rond de historische plekken aangelegd. Dit maakt het bezoeken ervan makkelijk en redelijk snel. De verbinding tussen de locaties is een een soort promenade, waarbij de souvenir stalletjes vervangen zijn door nette winkels. Je moet er van houden, maar het ziet er allemaal keurig uit.

We bezoeken als eerste de Bibi-Khanym Moskee, die door de vrouw van Timur (was een krijger) als verrassing voor haar man gebouwd was. Het is met 42 meter hoogte een indrukwekkend gebouw. Zonde dat deze tradities nu niet meer voortgezet worden... Na deze moskee op naar een van de architectonische hoogtepunten van Centraal Azië: Shah-i-Zinda, een straat vol mausolea van heiligen of belangrijke figuren uit het verleden. Het belangrijkste mausoleum is van de neef van de Profeet, wat wij als niet-gelovigen maar niet bezoeken, hiervoor zijn we net even te 'sexy' gekleed. Op de terugweg nog even langs de bazar om geld te wisselen. Gisteren waren wij blijkbaar te laat, want vandaag gaat het geld wisselen erg makkelijk.

Als we weer even naar de B&B geweest zijn om over een schoon toilet te beschikken, wandelen we naar het westen. Ongeveer 15 minuten nadat Susanne gezworen had voorlopig geen vlees meer te eten, wordt een prachtige cheeseburger opgediend. We lopen verder om het mausoleum van onder andere Timur, het Gur-e-Amir, te bezoeken. Ook dit gebouw is fantastisch gerestaureerd en de binnenkant is ontzettend mooi. Tot slot bezoeken we ook nog het stadspark van Samarkand, maar dat wil niet echt interessant worden. Waarschijnlijk zijn dit soort parken 's avonds wel populair, want als het warm is zie je, op een enkele toerist na, vrijwel niemand; we twijfelen zelfs of we écht wel in het park zijn.

Na weer een sanitaire stop gaan we op zoek naar de oude stad. Zoals al beschreven is het toeristische gebied keurig aangelegd en tegelijkertijd zijn de oude wijken volledig afgeschermd. Als je het weet valt het inderdaad op dat je vaak een kale muur ziet lopen. Die muur scheidt het toeristische gedeelte van het bewoonde gebied, iets waar men blijkbaar niet erg van gecharmeerd is. Op zoek naar een opening in de muur valt op de promenade een deur in de muur op. Terwijl je door de deur loopt, lijkt het wel alsof je een andere tijdszone of stad in wandelt; onbeschrijfelijk! Achter de poort bevindt zich het Joodse Kwartier. Op een kaart zien we dat er een synagoge moet zijn, die we opzoeken en ook bezoeken. Als wij voorzichtig binnenkijken worden we uitgenodigd de synagoge verder te bekijken. Behalve een tweetalige Thora krijgen we ook ruim 100 jaar oude boeken in onze hand. Een bijzonder bezoekje. Op de terugweg naar het toeristengebied valt het ons op hoe onwijs aardig en vriendelijk de mensen hier zijn. We worden meerdere keren (zonder bijbedoelingen zoals geld, gaap) leuk aangesproken en er wordt zelfs gevraagd of we een foto willen maken terwijl zij aan het werk zijn. Een leuk uitstapje dus uit de fake-wereld zoals die voor ons gecreëerd is.

Om de darmen wat rust te geven eten we in een net restaurant. Vannacht maar even kijken of het geholpen heeft....