Bishkek - Reisverslag uit Tokmok, Kyrgizië van Mark & Susanne - WaarBenJij.nu Bishkek - Reisverslag uit Tokmok, Kyrgizië van Mark & Susanne - WaarBenJij.nu

Bishkek

17 Augustus 2012 | Kyrgizië, Tokmok

17 augustus 2012

Ondanks dat we verwachtte dat wij een heerlijke rustige nacht zouden hebben, bleek dat niet het geval. De herrie op de gang en de hoge temperaturen houden ons wakker of maken ons wakker. We klagen niet hoor, maar het temperatuurverschil tussen gisteren bij Song Kul en vandaag in Bishkek is enorm! Vandaag liep de temperatuur op tot 39 graden Celcius en dat is wat anders dan net boven het vriespunt...

We ontbijten in het hotel en nadat Susanne haar darmen weer even heeft getest (na 4 weken toch weer foute boel...) wandelen we de stad in. Ondanks dat Bishkek de hoofdstad van het land is, is het geen hele bijzondere stad. Het heeft een schaakbordpatroon en een hoog Sovjet-gehalte met brede boulevards, grote pleinen en parken met standbeelden van helden van de republiek.

Zoals gezegd liep de temperatuur ook nogal op, dus we doen het rustig aan. We bezoeken eerst een paar parken en het grote centrale plein van de stad. Ook hier mag de hoge vlaggenmast met bijbehorende grote vlag niet ontbreken. We lopen verder en eindigen op een terrasje waar we een fles cola bestellen. Op de terugweg lopen we weer over het grote plein, waar we nu ook het nationale museum bezoeken. Voordat we echt gaan kijken wat zij tentoonstellen, moet Susanne weer héél nodig naar het toilet, waar wc-papier ontbreekt. Duitse toeristen redden de dag :-)!

Het museum is, in tegenstelling tot de verwachtingen, erg interessant. Het geeft een mooi overzicht van de historie van het land, waarbij de Sovjet-periode ook goed belicht wordt. Er zijn veel (nep) koperen Sovjet-heroiek beelden en ook Lenin is nadrukkelijk aanwezig. De plafonds van alle drie de etages zijn beschilderd met (originele?) Sovjet-propaganda; Westen: slecht, Sovjetunie: perfect. Al met al een van de betere musea die wij hebben bezocht, al is dat geen hele goede meetlat deze vakantie...

In tegenstelling tot Turkmenistan en Oezbezistan is Kirgizië een democratie en in het museum zijn dus ook gewoon (zeer gedetailleerde) foto's te zien van verschillende bloedige onlusten / revoluties die de afgelopen jaren hebben plaats gevonden, de laatste in 2010. Heel apart. Het zegt in ieder geval iets over de manier waarop hier naar het land gekeken wordt.

Na de lunch gaan we op zoek naar een groot warenhuis, wat hier neerkomt op een enorm blok beton en staal. Binnen heeft het iets weg van een cheap 'Bijenkorf'. Het oppervlak is gevuld met particuliere winkeltjes, waarbij er ook een verdeling over de verdiepingen (lijkt) te zijn. Elke winkel heeft blijkbaar een eigen eigenaar, die bij gebrek aan belangstelling ook rustig in hun winkel liggen te slapen. Op de bovenste verdieping blijken ze souvenirs te verkopen, wat niet slecht uitkomt.

Als we weer geld gewisseld hebben gaan we eten bij een van de betere restaurants van de stad, uiteraard niet voordat Susanne in het hotel weer even van een vaste wc heeft kunnen genieten. In dit 'upperclass' restaurant moet je eigenlijk een overhemd aan, maar bij gebrek aan beter moet een bezweten t-shirt en 4 weken gedragen korte broek het maar doen 8-). De Filet Mignon smaakte perfect!!

Bishkek is niet helemaal onze stad geworden, al hadden we al niet hele hoge verwachtingen. Maar wat wil je als je zoveel prachtige steden en fantastische natuur hebt gezien?? Ik zou iedereen afraden om een stedentrip maar Bishkek te maken, met name omdat het 's avonds echt onveilig is. Vannacht moeten we onder begeleiding van beveiligers naar de taxi worden gebracht...

Om 4 uur vertrekken we richting het vliegveld en zit de vakantie er (alweer) op.....

• 17 Augustus 2012 - 16:40

Mark & Susanne :

Iedereen die onze verslagen gelezen heeft en gereageerd hebben: leuk dat jullie ons (ook dit jaar weer) gevolgd hebben!!

Het is en blijft altijd leuk om wat uit Nederland te horen!!