dag 2, Manila - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Mark & Susanne - WaarBenJij.nu dag 2, Manila - Reisverslag uit Manilla, Filipijnen van Mark & Susanne - WaarBenJij.nu

dag 2, Manila

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark & Susanne

15 Juli 2013 | Filipijnen, Manilla

dag 2, Manila

Gisteravond hadden wij een korte discussie: wel of geen wekker zetten ‘s ochtends; het resultaat: toch maar even de wekker zetten, maar niet al te vroeg... 9.00 uur. Maar goed ook, want anders waren we rustig om 14.00 uur wakker geworden..!

Na het ontbijt gingen we rustig de stad in. Het hotel ligt strategisch behoorlijk goed, aan de noord kant het grote stadspark en het oudste centrum en aan de zuidkant het moderne toeristische gebeuren. Intramuros, de oude vesting, was vandaag het doel. Omdat het stadspark, Rizalpark tussen ons en Intramuros ligt bezoeken wij dat eerst. Wie Rizal is blijft de hele dag de vraag, maar hij was vast onzettend belangrijk voor de Filipijnen... Het is nog vroeg, dus het park is nog redelijk rustig. Het ziet er wel uit alsof het er in het weekend gezellig kan zijn..

We steken de weg over en wandelen Intramuros binnen. Echt een oud deel van de stad, waar de Spaanse invloeden goed te zien zijn. De sfeer geeft je echt het idee in een oude Spaanse stad te lopen. We bezoeken een oud klooster (Spaans = katholiek) en een kerk, wat zeker de moeite waard is. De kerk heeft, in tegenstelling tot wat je in Europa vaak ziet, behoorlijk wat lugubere bezienswaardigheden. Bij binnenkomst ligt Jezus (hier ligt hij dus) in een glazen kist en verderop Maria bij het graf.. Gezellig!!

We lopen verder door het centrum en komen bij het oude fort aan. Het ziet er allemaal keurig uit, maar dat komt omdat het na WOII geheel opnieuw opgebouwd is omdat er niks van over was.. Ook hier komen we Rizal weer tegen, er is een museum waar allerlei attributen van hem of zijn familie te zien zijn..

In de middag is het even de vraag wat we nu gaan doen. We besluiten naar de omgeving van de Quiapo te gaan per Jeepney. De Jeepney is wat lastig te omschrijven, het is een compleet uitgebouwde Jeep (oké, vandaar de naam), welke verlengt is en ook nog eens voorzien van een compleet nieuwe voorkant. Het klinkt en ruikt trouwens nog steeds als een Jeep. Maar, Jeepneys zijn goedkoop (8 peso p.p.) en bereiken zo’n beetje alle hoeken van de stad; instappen dus!

Bij Quiapo lopen we na het bezoeken van de kerk meteen de markt op. In de kerk bewegen allerlei mensen zich, zoals ons nichtje ( ;-) ), naar het altaar. Maar achter de kerk begint de buurt pas echt te leven. We merken redelijk snel dat toeristen hier niet veel komen, omdat men toch wat vreemd op ons reageert. Wel positief overigens! De markt heeft wel iets om te bezoeken, vooral de versmarkt met daar alle kleuren én geuren die bij zo’n verse vlees en visafdeling horen...

Na de markt wandelen we naar de lokale China Town. Op zich valt aan de mensen niet direct op dat je in China Town bent, maar de winkeltjes wel. We drinken in een tea-room wat thee, wat verassend genoeg gratis is. Om dit een beetje te compenseren kopen we hier ook nog maar wat fris. Na een wandeling door China Town willen we met een ander populair vervoersmiddel terug naar de oude stad: de fietstaxi. Na slecht onderhandelen komen wij op 150 peso’s voor een ritje terug naar Intramuros. Dat het een slechte deal is blijkt wel als hij 100 meter verder stopt om zijn vrouw ook mee te nemen, het geld voor de dag is binnen... Bij de Mount Manila (de brug over de rivier) moeten hij, zijn vrouw en ik helpen om de driewieler over de brug te krijgen terwijl Susanne ons bij ruim 30 graden en 99% luchtvochtigheid ziet zweten... Zwetende mannen, wie kan dat nou weerstaan??

Vanaf Intramuros wandelen we terug naar ons hotel. in de buurt is iets wat op een terras lijkt. Om ons een plezier te doen zetten ze de cd van Beyoncé op repeat en flink hard... Filipijnse gezelligheid. Susanne gaat los op de Breezers, die hier overigens gewoon bier heten: roze bier... Jammie!!

Manila blijft een reputatie houden, maar is wel echt een stad. Met 14 miljoen inwoners kan dat bijna ook niet anders. Het is wel een stad met een karakter, ietwat rauw maar wel apart. De stad is redelijk schoon wat afval betreft, maar ziet letterlijk blauw van de uitlaatgassen. De stad valt niet tegen!

• 15 Juli 2013 - 16:00

Jos:

Beste Marc,

Leuk om over jullie avonturen te lezen in de Fillipijnen.

Ik mail je eigenlijk met een bijzondere vraag...
    Ik en mijn oudste zoontje verzamelen namelijk kleine steentjes uit alle landen van de wereld.
    De Fillipijnen is echter nog een van de landen die aan onze collectie ontbreekt.

Mocht je het leuk vinden en eraan denken, wil je voor ons beiden dan een klein keitje (1-5 cm) uit de Fillipijnen meenemen naar Nederland en t.z.t. naar ons opsturen? Daarmee maak je ons erg blij! Natuurlijk vergoed ik de verzendkosten.

Alvast hartelijk dank voor je hulp en nog een mooie reis toegewenst.

Jos

steentjesgezocht@hotmail.nl

• 15 Juli 2013 - 17:52

Josien:

Hallo Suzanne en Mark,

Welk nichtje bedoel je ??
    Wil je ook voor ons een steen meenemen??
    Dan kunnen we hem voor in de tuin leggen zonder strafbaar te zijn.

Ma xx

• 15 Juli 2013 - 19:45

Carry:

ja hoe verzin je het toch
    Jan fijne vakantie hoor
    en steentjes
    ik neem uit alle vakantielanden ook steentjes mee grappig toch
    maar goed Mark en Susanne het gaat om jullie
    ik denk dat het eigenlijke avontuur moet noch komen
    tot morgen

• 15 Juli 2013 - 20:42

Stefan:

het jos(tie).

als je van iemand wat wil, begin dan in ieder geval met de naam van iemand goed te schrijf.

hey marck,

ik spaar zwerf keien voor me oosterse hunebed.
    dus mocht je aan me denken.
    geld is geen probleem want ik ga er van uit dat jij betaald aangezien je zo' n mooie reis kan maken.

groetjes

• 15 Juli 2013 - 21:23

Paul:

Hey Mark,

Dit begint toch aardig op je oude job bij de DHL te lijken,

Maar nu jullie toch bezig zijn, ik heb nog een vriend van een goeie vriend die wat pakketjes heeft voor Nederland, kan je die even samen met de stenen meenemen.

Veel plezier doe voorzichtig,

Gr. Paul

• 16 Juli 2013 - 16:49

Pa:

Hello Mearck,

Mijn buurman spaart kleine vrouwtjes. Hij heeft er een gehad uit Thailand, eentje uit Sri Lanka, eentje uit Loas, maar nog geen eentje uit Mannila. Hij zou het leuk vinden als jullie er eentje voor hem meenemen. Voor 3 Maanden en dan weer terug. Reiskosten worden vergoed ( enkele reis). Huisvesting en slaapgelegenheid lossen we op.

Tja, 4 weken in Verweggistan. Missen jullie alle high lights van wat er gebeurd in Holland. Geen zorgen. Ik heb me voorgenomen jullie regelmatig te informeren over wat er speelt in dit land. Missen jullie niets als jullie terug zijn.

Veel plezier in Manilla
    Liefs Pa