Dag 8, Catbalogan - Reisverslag uit Catbalogan, Filipijnen van Mark & Susanne - WaarBenJij.nu Dag 8, Catbalogan - Reisverslag uit Catbalogan, Filipijnen van Mark & Susanne - WaarBenJij.nu

Dag 8, Catbalogan

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark & Susanne

21 Juli 2013 | Filipijnen, Catbalogan

Dag 8, Catbalogan

Ja, waar begin je nu op een dag als vandaag, bij het einde dan maar: het was echt geweldig (liefst geschreven in hoofdletters!!).

Vanmorgen werden wij om 7.30 uur verwacht in het huis van onze gids, om daar als eerste te ontbijten. Het ontbijt was een mooie mix van oosterse en westerse ontbijten: brood, rijst, ei, gehakt, mango, thee en koffie.

Na het ontbijt lopen we naar de reguliere opstapplaats voor de jeepney’s. Joni, onze gids, vindt het belangrijk dag zijn gasten ook iets van de lokale cultuur mee krijgen, de meeste gasten zitten dus blijkbaar niet vaak in een jeepney. De jeepney blijkt trouwens al vol te zijn, wat ons de mogelijkheid geeft om een nieuwe ervaring op te doen: gewoon op het dak van de jeepney reizen! Hoofd in de wind en je handen stevig aan het ‘roofrack’.

Na 20 minuten (en een zere kont) klauteren we van het dak af. Een ‘drager’ staat op ons te wachten en neemt een rugzak op z’n rug. We wandelen ruim een uur heuvel op en vooral heuvel af richting de grot waar wij vandaag in gaan. Tijdens de wandeling stoppen we nog in een dorpje, waar om 9 uur de zondagsmis begint terwijl wij de meest heerlijke ananas aan het wegwerken zijn. De ananas is zo zoet en zo sappig, niet te verkrijgen bij Albert Heijn en zeker niet bij Deen...

We lopen verder en de afdaling is door de regen van vanmorgen pittig. Na ongeveer een half uur afdalen komen we bij de ingang van de grot aan. Bij een rustplek vragen we nog even of we onze schoenen droog kunnen houden, maar dat is onmogelijk. Terwijl we door de rivier waden lopen onze bergschoenen vol met water..

Na het aantrekken van de overall’s, het opzetten van de helmen, het aanzetten van de lampjes en het volgen van de instructie gaan we de grot in. Nu denk je misschien dat het om een gewoon grotje gaat, maar dit is het serieuze werk: speleologie; klimmen, klauteren, afdalen en zelfs (veel!) zwemmen in ondergrondse grotten waar je zonder lichtje geen hand voor ogen ziet!

Grote delen van de grot moeten we door water waden en zwemmen. Het is werkelijk een hele bijzondere ervaring. Vaak zien we prachtige rotsformaties, hel-wit van de kwartsafzettingen. Later komen we in gigantische ondergrondse kamers waar de rondvliegende vleermuizen het laten klinken alsof een airco aan het loeien is (en vreselijk laten stinken naar, ja naar wat eigenlijk??). Er moeten duizenden en duizenden vleermuizen zitten. Als wij omhoog kijken glimmen hun ogen op als rode kralen, waarna ze meestal aan het vliegen slaan.

We zwemmen en klauteren door een ondergrondse rivier waarbij we verschillende watervallen passeren. Het geluid van het vallende en stromende water is zo luid, dat als Susanne uitglijdt en door haar enkele gaat zowel Joni als ik (een paar meter verder op) helemaal niks horen en gewoon doorlopen.

In totaal zitten we 5 uur onder de grond. Als we de grot uit zwemmen komt toch een beetje een vreugde gevoel over ons: we hebben het gered! We lopen nog een stukje en kleden ons weer om; we trekken het overall uit en wringen de kleren uit, waarna we de tocht vervolgen. Eerst per voet en later per boot. Het eerste deel van de boottocht is ook prachtig, het doet wat denken aan de fatamorgana in de Efteling, maar dan echt. Als we de ‘gorge’ uit zijn en de boot vastloop op de bodem breekt een tropische regenbui los.. Al het eerdere werk was voor niks, we regenen weer tot op ons ondergoed nat, letterlijk! Gelukkig is het buiten niet koud, maar lekker is anders. Na de boottocht nog 15 minuten lopen door de rijstvelden en we komen aan bij de doorgaande weg waar we op een jeepney moeten wachten. Als de jeepney stop klimmen wij weer op het dak om door luchtdrying weer wat droger te worden.

Eenmaal in Catbalogan worden we afgezet voor ons pension, waar we snel omkleden en een warme douche nemen; snel opwarmen, want na 6 uur door-en-door nat zijn is het heerlijk om een warme douche te nemen!

‘s Avonds gaan we naar onze ‘stamkroeg’ Speed, waar we wat eten en ook nog een biertje kopen. Die hebben we na vandaag wel verdient!!!

Ps. de gids, Joni heeft alle foto’s gemaakt, maar staan op een cd-rom. Aangezien onze super geavanceerde laptop geen cd-roms kan afspelen, blijven de foto’s nog even achterwegen... We hebben nog wel even wat foto’s van gisteren geupload, de internet-snelheid is hier zo traag dat het hééél erg langzaam gaat. Gisteren zijn we na 4 dagen uploaden maar gaan slapen...!

• 21 Juli 2013 - 20:38

Marleen:

Wat een ervaring weer zeg ! Geen claustrofobie aanval gehad ? Heb net een bakje AH ananas op en die was id een beetje zuur. Alles goed hier, de mussen vallen hier ook van het dak een tropische regenbui zou lekker zijn ! Veel kusjes van Lucie en een 'ik doet wel van Kateje' Groet en knuffel je allerliefste Zus ;-)

• 21 Juli 2013 - 20:41

Stefan:

Helaas jullie oproep gemist. maar bedankt voor de sms. al is het hier nog niet zo ver.

wederom met veel plezier jullie verhalen gelezen. al krijg ik wel het gevoel dat deze vakantie in het teken van water staat.

groet uit zwaag

• 22 Juli 2013 - 21:12

Pa:

Hallo Globetrotters.

Mooie nieuwe ervaring.

Na de kolenmijn in Valkenburg, de zoutmijn in Salar de Uyuni in Bolivia nu zwemmen in een grot in Catbalogan.

Ik hoop echt dat Joni een foto van Mark gemaakt heeft in een overall en veiligheidshelm. Dat is voor ons dan weer een hele nieuwe ervaring.

Liefs Pa