Dag 12, Cebu - Reisverslag uit Cebu City, Filipijnen van Mark & Susanne - WaarBenJij.nu Dag 12, Cebu - Reisverslag uit Cebu City, Filipijnen van Mark & Susanne - WaarBenJij.nu

Dag 12, Cebu

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark & Susanne

25 Juli 2013 | Filipijnen, Cebu City

Dag 12, Cebu

Het was een warme en broeierige dag vandaag. Het was de dag van de briljante ingevingen van Susanne. Zo wat het haar idee om vanmorgen naar de SM-mall te wandelen om daar bij de French Baker te ontbijten. SM ligt op 10 minuten wandelen van het hotel, maar vanwege de omgeving is dat slechts bij daglicht te adviseren. We wandelen die kant op en ondanks dat de mall pas om 10 uur open is, lijkt het om 10.15 uur alsof mensen hun best hebben gedaan om er zo vroeg mogelijk te zijn. Het eten was heerlijk, bij het kopje koffie krijg je standaard een stukje taart, wat het begin van de dag erg vrolijk maakt.

We nemen een taxi naar de binnenstad en bezoeken eerst het fort San Pedro, een van de oudste gebouwen in de stad. We krijgen een gratis rondleiding en kijken rond in het oude gebouw. Buiten staan wederom enorme rijen te wachten, we horen dat er binnenkort verkiezingen zijn en men moet zich eerst registeren. Dat duurt blijkbaar uren en men heeft daar blijkbaar tijd voor.

Na het fort lopen we de stad in en bezoeken de oudste kerk van de Filipijnen, Basilica del Santo Niño, waar het trouwens ook druk is. Er staat een rij voor een beeld van een kleine Jezus, welke al 4 kerkbranden heeft overleefd en daarom bovenaardse krachten worden toebedeeld. Vanwege de klamme hitte geloven wij het wel en bekijken we het beeld van een afstand. Ook hier zien we weer verschillende mensen op hun knieën van achter in de kerk helemaal naar voren kruipen, wat toch een apart gezicht blijft. Naast de basiliek is trouwens nog een soort stadion gebouwd, waar ook kerkdiensten in gehouden worden. Men is hier nog erg van het katholieke..

Naast de kerk ligt een ander heiligdom, het kruis van Magellan wat daar volgens de legende in april van 1521 neergezet is. Wanneer wij er aan komen lopen proberen ze ons wat kaarsen te verkopen. In eerste instantie zijn we niet happig, maar wanneer een verkoopster onze namen weet en een soort religieuze regendans met kaarsen in haar handen doet en daarbij regelmatig onze namen roept is er geen ontkomen meer aan. Susanne doet snel een wens en de kaarsen worden geofferd.

We bezoeken vervolgens nog kort de kathedraal van Cebu, maar die laten we snel voor wat het is. We hebben deze vakantie ondertussen wel weer genoeg kerken gezien. We nemen een taxi naar de voormalig gevangenis van Cebu. Die gevangenis hier is overigens behoorlijk bekend, vooral vanwege de dansende gevangenen waarvan de filmpjes op Youtube een grote hit zijn. In de voormalige gevangenis zit tegenwoordig het grootste museum van Cebu, waar uitgebreid stil gestaan wordt bij historie van de stad en het eiland. Bijkomend voordeel is dat vrijwel alle ruimtes airco hebben, wat vandaag niet verkeerd is.

Na het bekijken van de tentoonstelling zitten we nog even op de voormalige binnenplaats. Er hangen hele dreigende wolken boven de stad en voordat we hier weggaan willen we wel even afwachten dat niet de hemel naar beneden komt. Als het bij een paar donderklappen blijft nemen we een jeepney naar een oude markt bij de haven. Die markt blijkt een stuk minder boeiend dan gehoopt, maar ernaast ligt een leuk parkje (waarvan een deel van de ‘planten’ op de muren van een vervallen pand zijn geschilderd). De wolken hebben plaatsgemaakt voor de zon en we zoeken een plekje in de zon; je moet in dit seizoen alle zonnestralen meepakken die je kan.

Omdat je in de stad eigenlijk niet knap mee kan eten, nemen we een jeepney terug naar SM. Je ziet hier hetzelfde als in Frankrijk, het centrum is compleet leeggelopen en alle winkels bevinden zich in malls, wat toch jammer is. Omdat het toch nog redelijk weer is zouden we het liefste nog even op een terrasje zitten. Susanne haar tweede briljante ingeving van de dag was dat er naast de SM-mall een Radisson Blu Hotel zit en daar is vast een terras buiten. We checken het uit en in de ‘tuin’ is inderdaad een mooi terras. Ik koop een biertje en Susanne vers geperste ananassap, welke echt proeft alsof je een ananas opdrinkt; heerlijk!

Als de zon helemaal verdwenen is lopen we nog naar de mall om daar weer te eten. De Mexicaan was zo goed bevallen, dat we (in tegenstelling tot wat wij normaal gesproken doen) voor de tweede keer naar hetzelfde restaurant gaan. Hoe vaak eet je nu Mexicaans in de Filipijnen??

• 25 Juli 2013 - 16:39

Pa:

Hoi Globetrotters,

Wat jammer dat de kerk Basilica del Santo Niño in de Filipijnen staat.

Was nou echt een kerkje voor Charlotte :-)

Liefs Pa

• 25 Juli 2013 - 17:27

Josien:

Hallo,

Zo zie je maar weer, er is meer tussen hemel en aarde.

Ma xx

• 25 Juli 2013 - 21:44

Mart José:

Hoi Susanne en Mark

Hier gaat alles zijn gangetje.
    Jullie maken weer genoeg mee geniet er lekker van.

Groet en xxxx ( en je wens zal zeker een keer uitkomen )

• 27 Juli 2013 - 17:46

Pa:

May all your wishes come true

• 28 Juli 2013 - 23:45

Annet Klaver:

Hallo Suus en Mark,
    Wat leuk om jullie reisverslagen weer te lezen.
    Af en toe denk ik,tjeetje hier zou het dun uit mijn broekie lopen,
    dat verslag over die grot,5uur onder de grond!!! Wat een bikkels zijn jullie zeg!
    Kreeg het al benauwd in de grot op de zussendag in Maastricht,haha.
    Nou,geniet nog en lieve groetjes van tante Annet en de rest.
    P.s dat jullie wens uit mag komen hoor!