Dag 14. Apo Eiland - Reisverslag uit Apo Island, Filipijnen van Mark & Susanne - WaarBenJij.nu Dag 14. Apo Eiland - Reisverslag uit Apo Island, Filipijnen van Mark & Susanne - WaarBenJij.nu

Dag 14. Apo Eiland

Door: Mark

Blijf op de hoogte en volg Mark & Susanne

30 Juli 2013 | Filipijnen, Apo Island

Dag 14, Apo Island

Ondanks dat het weer alles behalve perfect was, wat het toch de perfecte dag vandaag! Na het ontbijt huren we bij het 3 meter lager gelegen winkeltje onze snorkel spullen. Per item betaal je 100 peso, dus dat valt (weer) erg mee. Flippers, schoenen en een bril is wat we nodig hebben.

We lopen naar het strand, waar we bij een vriend van degene waar we hier de spullen onze tas en handdoeken kwijt kunnen. Dat het een vriend is, gaat hier al snel, bijna iedereen is hier familie van elkaar. We doen de spullen op en om en gaan het water in. Een van de eerste dingen die ik zie als ik mijn hoofd onder water houdt is een hele grote (1 bij 1 meter) schildpad. Je krijgt hier zo’n beetje een garantie op het zien van wilde schildpadden, ze zwemmen vooral bij hoogwater richting de kust om daar te eten. Het is een spectaculair gezicht!! We ‘hangen’ rustig in het water naast de schildpadden, waarbij zij niet gestoord worden door ons en wij genieten van het prachtige gezicht. We zwemmen vervolgens verder richting de koraalriffen rond het eiland.

Dicht bij de kust zijn de meeste riffen kapot, maar zodra je een meter of 100 uit de kust bent zie je de meest prachtige koraalriffen en vissen voorbij trekken. Het is alsof je in een aquarium aan het zwemmen bent...! Het is een uitzicht waar je niet snel genoeg van krijgt. We genieten er volop van en merken in het warme water eigenlijk niks van de regen die op onze ruggen valt.

Een van de instructeurs vraagt ons na het snorkelen of we misschien geïnteresseerd zijn in duiken. Nou, dat zijn we best! Susanne is eerst nog wat huiverig, maar besluit toch maar mee te gaan. Voordat we het water in mogen krijgen we eerst een hele uitgebreide instructie; alle apparatuur wordt besproken en ook de oefeningen die wij straks in het water moeten verrichten voordat we echt mogen duiken. Na de uitleg trekken we de wetsuits aan en krijgen we de duikuitrusting op de rug. Volledig bepakt lopen we de heuvel af richting het water. In een ondiep stukje moeten we alle oefeningen met goed gevolg afleggen en daarna duiken we daadwerkelijk de diepte in richting de koralen. Het duiken is wederom spectaculair!! Het is zo mooi om werkelijk tussen de vissen en het koraal te duiken.

We duiken natuurlijk niet heel diep en bereiken een maximale diepte van 12 meter; diep genoeg voor ons! Het uitzicht went eigenlijk niet, het blijft prachtig. De eerste woorden van Susanne toen zij haar hoofd na 45 minuten weer boven het water uitstak waren: dit wil ik nog een keer! We gaan dus zeker een duikbrevet halen :-)

Met de volledige bepakking op en nog een beetje in een roes van de eerste duik (ooit van ons) lopen we terug naar de duikshop. We kleden ons om en gaan nog even terug naar het strand om daar in de bewolking nog even na te genieten van de dag. Het was in een woord prachtig!!!

• 30 Juli 2013 - 18:15

Stefan:

Foto 2: komt die grote bek toch nog van pas

• 30 Juli 2013 - 20:09

Marijke & Paul:

Super mooi! & leuke verhalen/foto's. Zo te lezen is het altijd wel een uitdaging om ergens te komen.

Groetjes uit Amsterdam!

• 31 Juli 2013 - 15:10

Pa:

He globetrotters.

Susanne, mooi kleurtje.....

Prachtig, snorkelen en duiken.

Hoe lang is die divermastertje.... ?

1.50 m ?

GR Pa