Khiva - Reisverslag uit Khiva, Oezbekistan van Mark & Susanne - WaarBenJij.nu Khiva - Reisverslag uit Khiva, Oezbekistan van Mark & Susanne - WaarBenJij.nu

Khiva

Blijf op de hoogte en volg Mark & Susanne

28 Juli 2012 | Oezbekistan, Khiva

28 juli 2012

Vanaf ons balkon konden wij vanmorgen de rally-wagens van de Mongol Rally 2012 zien staan. Nou ja, rally-wagens.. De rally heeft slechts 3 regels en een daarvan is dat je de rally moet rijden in een auto met een maximale motorinhoud van 1.2 liter (4x4 is absoluut 'verboten' omdat: stom). Er staan voor onze B&B vooral Fiatjes Panda, die van het oude soort. De inhoud van de Panda's bestaat (heel toevallig) vrijwel geheel uit Italianen en nog 2 (dikke) Amerikanen. Een echte race lijkt het niet, om 10 uur zitten ze nog rustig te ontbijten en als wij om 11 uur de B&B verlaten zijn ze aan het plannen om in te stappen. Op zich een leuk idee voor volgend jaar (Stefan?)!

Vandaag gaan we verder waar wij gisteren gebleven waren: de stad verkennen. Khiva is ontzettend mooi, maar op zich niet heel erg groot. Een schatting:1vierkante kilometer. Alle historische gebouwen zijn veranderd in musea, waarvan het tentoongestelde zich tot een minimum beperkt. Immers, alle musea moeten wel enige inhoud hebben. Na een uur wandelen zoeken we een terrasje op. Arctea is populair hier en wij bestellen ook een fles. Een uur later is de fles leeg en vervolgen wij onze weg door het historische centrum van de stad. Er staan in de stad een aantal minaretten, waarvan je er twee kan bezichtigen. Wij besluiten de hoogste te kiezen; 185 (hoge!) treden en we hebben een prachtig uitzicht op de stad, de oase rond de stad en de woestijn in de verte. De wind brengt op deze hoogte nog wat verkoeling, wat na de beklimming wel nodig is.

Om de warmte enigszins te kunnen weerstaan gaat Susanne op zoek naar een rok. Op zich niet moeilijk te vinden, ongeveer alle vrouwen hier lopen er in een. Een rok vinden die ook nog in de smaak valt is een grotere opgave. Oezbeekse vrouwen zijn keurig gekleed, maar modieus kan je ze niet noemen.

Na alle musea bezocht te hebben, wandelen we richting het stadspark, ten noorden van de ommuurde stad. We drinken nog wat op een terras, onder de bomen. Een Oezbeekse jonge dame (en goed gekleed) probeert wat te flirten, dit keer met mij :-), waarschijnlijk hopend op een ticket naar Europa. Het blijkt in Oezbekistan niet heel gebruikelijk om de prijzen van alles te vermelden. Vanavond krijgen we hier ook weer last van. Het bier dat ik besteld heb blijkt Russisch en dus duur te zijn, zelfs voor Europese begrippen. Met een beetje chagrijn rekenen we 50.000 Som af (18 euro).

We bezoeken de Westgate nog even om de zonsondergang te bekijken. 'The Golden Hour' geeft de stad een prachtige glans. Morgenochtend gaan we kijken of en hoe we van Khiva naar Bukhara kunnen reizen. Nu nog even de Russische TV aan om het judo op de Olympische Spelen te volgen.

• 28 Juli 2012 - 17:27

Mart / Jose:

Hoi Susanne en Mark

Met die hitte smaakt het biertje toch wel lekker ? ondanks de prijs.
    Als ik het zo lees is er genoeg te bekijken in de plaatsen waar jullie komen.
    Ik heb net wielrennen zitte kijken, en wie wint er de ouwe Vinokurov of hebben jullie het daar ook gezien.

Geniet er lekker van
    groet en een dikke x

• 28 Juli 2012 - 17:38

Mark & Susanne :

Hoi pap en mam!,

Hier op tv is er judo, er wint net een Rus goud.....helaas Vino niet gezien.
    Ik ga morgen even proberen om jullie te bellen, is een beetje lastig hier....

xx

• 28 Juli 2012 - 18:42

Stefan:

Add to bucket list;

De mongol rally :-D

Mooi leermoment dat wel. Het maakt niet uit waar ter wereld je komt, ze proberen je altijd te naaien.

Voor susanne. Het is inderdaad wel belangrijk dat je er een beetje modieus bij loopt. Stel dat je er een bekende tegenkomt. Moet je wel knap voor de dag kunnen komen.

Voor Mark koop eens een ander shirt. Ik heb vandaag alle foto's bekenen en mij valt op dat ik elke keer de zelfde Mark met het zelfde shirt in de zelfde houding zie. Alleen de achtergrond veranderd elke keer.

Overigens wel een hoop leuke foto's

Groeten uit Zwaag