Osh - Reisverslag uit Andijon, Oezbekistan van Mark & Susanne - WaarBenJij.nu Osh - Reisverslag uit Andijon, Oezbekistan van Mark & Susanne - WaarBenJij.nu

Osh

Blijf op de hoogte en volg Mark & Susanne

08 Augustus 2012 | Oezbekistan, Andijon

8 augustus 2012

Vanmorgen hebben we als eerste de grootste bazar van Centraal Azie bezocht, die van Osh. Nu zijn er veel meer bazars die deze titel claimen, ook in Ashgabat bezochten wij al de grootste bazar.. Of dit de grootste is weten wij niet, maar leuk is 'ie in ieder geval. De markt heeft allerlei kruipdoor-sluipdoor padjes, waardoor je als het ware van de ene wereld naar de andere loopt. Zo lopen we van de schoenen, naar kleding, naar de afdeling hoofddoeken. Die laatste is hier populair, populairder dan wij eerder gezien hebben deze vakantie. Er is een grote afwisseling van gelovig geklede (met name) vrouwen en vrouwen die wat westerser gekleedt gaan. Voor het eerst in Centraal Azie wordt hier opgeroepen tot het gebed, in zowel Turkmenistan als Oezbekistan is dat verboden.

Wat een andere opvallende verschijning op straat is, is de mannelijke Kirgizische 'hoed'; het is werkelijk geen gezicht, maar de mannen hier zijn er trots op en dragen 'm veelvuldig. Aan de hoed kan je hier ook zien van wat voor afkomst de mannen zijn. De Kirgizische man draagt een rare punthoed en de Oezbeek een vierkant dekseltje. Wij kopen ook een punthoed, we vermoeden dat de hoeden buiten Kirgizie waarschijnlijk moeilijk te krijgen zijn...

Nadat we de bazar verlaten hebben, wandelen we het stadspark in. Volgens goed communistisch gebruik heeft elke stad een park plus bijbehorende kermis, dus ook Osh. Omdat we al een paar keer zo'n kermis hebben bezocht, begint het toch te kriebelen om eens een paar attracties te bezoeken; zo wordt de vakantie nog uitdagender :-). Als eerste stappen we in de krakkemikkige zweefmolen, die al krakend, hortend en stotend ook nog eens iets schuin komt te staan, zodat het rondje iets leuker wordt. Het touwtje wat als bescherming moet dienen is bij mij te kort om echt iets te kunnen betekenen, jaaah: je moet soms een risicootje nemen in het leven he..

Na de zweef gaan we naar het (altijd in dezelfde vorm aanwezige) reuzenrad. Deze maakt dezelfde geluiden en als we op een kwart zitten, is voor Susanne de uitdaging groot genoeg geweest; alle boutjes in de omgeving worden nog even geinspecteerd. Het uitzicht vanuit het reuzenrad is niet heel spectaculair, het mooiste is de oude Jak 40 (Russisch vliegtuig), direct naast het rad.

We lopen nog even door het park en lopen via de rivier terug richting bazar. Veel locals zoeken verkoeling in of bij de rivier, een voorbeeld dat we gewoon even overnemen: even de voetjes in het ijskoude water.

's Middags bezoeken we het historische museum van Osh. Volgens mij mag je jezelf hier pas een museum noemen wanneer scherven en opzette dieren in je collectie hebt, want ook die ontbreken niet in dit museum. Een ander bijzondere collectie zijn de wanden vol met portretfoto's van (voornamelijk) mannen, die iets (wat weten we niet) gedaan hebben in de historie van de stad. Ook hier ontbreekt trouwens de recente historie, er is niks te vinden over de opstanden van 2 en 10 jaar geleden. Het museum is verder trouwens wel aardig, met name het deel over de Sovjetunie is leuk om te zien.

Na het museum zoeken we even een ander parkje op, voor een plekje in de zon/schaduw en bellen even naar Nederland. In het parkje staat een een bijzonder yurt, namelijk een met drie verdiepingen. Die bezoeken we ook nog even. We worden ontvangen en krijgen meteen te horen dat de beste man geen Engels spreekt, we moeten zelf rondlopen. In de yurt staat nog een kleine yurt, die wij gezellig even binnen wandelen, deze yurt blijkt als kantoor en 'schijthok' gebruikt te worden 8-). Erg bijzonder...

Opnieuw zitten we in het internetcafe, nu eentje waar we wel de tekst kunnen uploaden. Foto's lukt nog steeds niet. Na ons bezoek hier ga we eens kijken waar we iets kunnen eten. Het Amerikaans restaurant van gisteren bleek in de boeken toch iets beter dan in werkelijkheid. De veelvuldig aangeprezen 'huisgemaakte chocoladebrownie' was heel droog en de rest van het eten ook niet heel bijzonder. Misschien hadden we ons er iets te veel op verheugd?? Het voordeel van eten is dat je dat vaak mag doen, dus deze teleurstelling zijn we snel weer te boven!

• 08 Augustus 2012 - 16:34

Josien:

Hallo reizigers,

Als jullie te paard gaan dan alle dingen doen jullie hebben geleerd hebben al die weken.

Ma xxx

• 08 Augustus 2012 - 17:04

Stefan:

Ff een kleine update; Sacha is bevallen van een gezonde dochter en draagt de naam; lana sophie

• 09 Augustus 2012 - 17:02

Marijke & Paul:

Hey!

We lezen al jullie verhalen hoor :)).
    Jullie zien weer een hoop, en die zweefboten en reuzenrad was ik niet ingegaan!

Veel plezier nog, ook met het paardrijden.
    En misschien zien we elkaar nog voordat wij gaan!

Groetjes

• 11 Augustus 2012 - 18:34

Pa:

Hallo Kanjers.

Laat is nou lezen dat jullie een wedstrijd hebben gehad wie het eerst zijn/haar darmen leeg had.

Voor de lezers van deze blog die het nog niet weten. Om te ontslakken hoef je niet naar Turkmenistan, Oezbekistan of Kyrgizie.

Betaal vooral niet veel te veel geld om te ontslakken bij Conny van Breukhoven.

Nee, vlieg naar het smerigste land ter wereld, slechts vijf uurtjes hier vandaan. En, je maag is schoon. Je darmen zijn in no time leeg, en je verliest de nodige kilo's in enkele dagen. Medicijnen om het te verhelpen zijn nog niet uitgevonden.
    GA NAAR EGYPTE !

Veel plezier op de knollen.

Laat ze een poepje ruiken....

Liefs Pa