Bukhara - Reisverslag uit Buchara, Oezbekistan van Mark & Susanne - WaarBenJij.nu Bukhara - Reisverslag uit Buchara, Oezbekistan van Mark & Susanne - WaarBenJij.nu

Bukhara

Blijf op de hoogte en volg Mark & Susanne

30 Juli 2012 | Oezbekistan, Buchara

30 juli 2012

De eigenaar van het (prachtige) hotel heeft de ontbijtzaal gerestaureerd in de originele 18e eeuwse stijl; het is werkelijk een plaatje! Omdat we maximaal tot 9 uur kunnen ontbijten zijn we al redelijk vroeg in de stad, waardoor de temperatuur nog meevalt. We bezoeken alle madrassa's en moskeeën die we tegen komen, dat zijn er trouwens heel wat!

De gebouwen zijn indrukwekkend. Net als in Khiva wordt hier wel duidelijk dat dit vroeger ontzettend rijk geweest moet zijn. Het mooiste is het plein rond de 47 meter hoge minaret. Aan de ene kant van het plein een moskee en aan de andere kant een madrassa. Je hoort nog wel eens in andere landen dat je als niet moslim of vrouw een moskee niet mag bezoeken, maar in Oezbekistan is dat geen enkel probleem.

Susanne wordt ondertussen aangestoken door het souvenir-virus; er zijn hier behoorlijk wat plekken waar je souvenirs kunt kopen en de tas vult zich langzaam maar gestaag. We eten 's middags simpel, een Samsa met kip en een kop thee is wat er op het menu staat; 4000 som ($1,50) met z'n tweeën! Na de lunch willen we de 'Ark' bezoeken, het voormalige fort van de Emir. Helaas blijkt dit gesloten te zijn omdat ze het aan het restaureren zijn van het bombardement van het Rode Leger, begin jaren '20. De oude watertoren aan de andere kant van het plein lijkt een leuk alternatief, maar ook die is dicht. We wandelen dan maar naar de voormalige gevangenis, waar vroeger ook twee Engelsen vast hebben gezeten. Met hen is het overigens uiteindelijk niet best afgelopen, beide zijn door de toenmalige Emir onthoofd nadat ze vele jaren opgesloten hadden gezeten...

Om bij de gevangenis te komen moeten we om de Ark heen lopen, waarbij we alle twee beginnen te verbranden. Tussen 12 en 15 uur is het hier erg rustig op straat en nu wordt ook duidelijk waarom. Je verbandt hier levend rond die tijd..! Als we bij de minaret in de schaduw aan het afkoelen zijn raken we in gesprek met verschillende mede-reizigers. De eerste is met een gepensioneerde Amerikaan die in een groep een paar dagen in Oezbekistan is, als uitstapje van een reis naar Rusland. De ander is een Amerikaanse meid die alleen onderweg is (tot de kerst van dit jaar). Ze is van plan om hierna Afghanistan te bezoeken.. Het kan altijd gekker natuurlijk :-). Een bezoek aan Noord-Korea van onze kant maakt overigens net zo veel indruk.

Aan het einde van de middag kijken we nog even naar de Deutsche Fernsehen om de Olympische Spelen een beetje te blijven volgen. Voor het diner besluiten we om de lokale Italiaan uit te proberen. De Lonely Planet is niet heel lovend, maar wij zijn onder de indruk. De cola van Susanne wordt ingeschonken alsof het een onwijs dure Chardonnay is en het eten is heel erg goed. De prijs valt daarbij ook nog eens mee. Na het eten lopen we nog even het centrum in. Zo rustig als het in de middag is, zo druk is het nu. Het is gezellig op straat en de temperatuur nodigt ook wat meer uit om buiten te zijn.

• 30 Juli 2012 - 18:59

Stefan:

Ziet er allemaal mooi uit maar krijg een beetje het idee wat ik ook bij China had.... China hebben jullie heeeel veel tempels bezocht. Nu zijn de tempels vervangen door moskeeën.

Voor de rest blijft het leuk de verslagen te lezen. En natuurlijk blij dat jullie nog niet zijn afgemaakt door z'n haatbaard :-p

• 30 Juli 2012 - 22:17

Zwaag 22.15:

nog effies gauw jullie reisverslag lezen
    veel plezier weer verder
    gr Carry